دوست من، پیانو

دوست من، پیانو

آموخته های من از نوازندگی پیانو
دوست من، پیانو

دوست من، پیانو

آموخته های من از نوازندگی پیانو

دانلود مجموعه ی کاملی درباره ی گام ها و آکوردهای اصلی آن ها، به همراهِ فایل های صوتی تمامِ آکوردها و گام ها بر روی پیانو

وبلاگِ "دوست من، پیانو"، با افتخار تقدیم می‏کند.

 

خلاصه ترین مجموعه‏ی مربوط به همه‏ی گام‏های ماژور و مینور (هارمونیک و ملودیک) ، بهمراهِ آکوردهای اصلی فواصل اول (I)، چهارم (IV) و پنجمِ (V) آنها، برای مرور هرچه آسانتر و راحت ترِ پیانیست‏های عزیز. این مجموعه می‏تواند بعنوانِ منبع آموزشی توسط مدرسین محترم استفاده شود.

 



این متن ابتدایی مربوط به پی دی افی هست که در اختیارِ دوستان میذارم. بعد از بررسی های زیادی که انجام دادم، سعی کردم یه مجموعه ی کامل درباره ی گام ها برای دوستان خوبم تهیه کنم، که بتونه بصورت خلاصه و مفید عمل کنه. داشتنِ این فایل رو به همه ی دوستان توصیه میکنم. 


برای دریافت فایل ها، لطفا به وبسایت http://www.zareilearning.com مراجعه کنید.

 

مباحث مرتبط:

آشنایی با مفهوم گام در موسیقی

شکل گیری گام ماژور، دیز دار (1)، Circle of Fifth

شکل گیری گام ماژور، دیز دار (2)، Circle of Fifth

بررسی چند کتاب آموزش پیانو

مایکل آرون، Adult All-In-One Course، سوزوکی، هانون،...


واسه کسایی که پیانو تمرین میکنن، این اسما ممکنه آشنا باشن. توی این پست میخوایم نگاهی بندازیم به این کتابا، و استفاده هاشون.


اول از کتابهای طبقه بندی شده ی مایکل آرون شروع میکنم. این کتابها کلا در 6 سطحِ مختلف ارائه شدن، که هر سطحش شامل چهار تا کتاب مختلف واسه درس، تکنیک، اجرا و تئوری موسیقی هست. این مجموعه آموزشی، همونطور که از اسمش مشخصه، یک مجموعه هست! یعنی هم واسه تمرین هست و هم قطعه داره و هم تئوری موسیقی رو شامل میشه، که اگه بصورت صحیحی از اولین سطح شروع بشه به کار، میتونه همه ی جنبه های آموزشی یک هنرآموزِ پیانو رو پوشش بده. این کتابها به این صورت طبقه بندی شدن: مقدماتی، سطح 1، سطح 2، تا سطح 5. این کتابا به درد هر سن و سالی میخورن. یعنی کوچیک باشیم یا بزرگ (همون بزرگسال) مجموعه ای رو ارائه میدن که واسه یادگیری در اون سنین مفید هست و عملی. بهتره این مجموعه کتاب رو از بازار تهیه کنین، اگر هم خواستین، میتونین سطح یکش رو از این لینک دانلود کنین.


سری بعدی، کتابهایی هست با عنوان Adult All-In-One Course، که توی آموزشگاه هایی دیده شده که آموزش داده میشه. من ترجمه ای از این کتاب ندیدم. اونایی هم که هست، بصورت پرینت شده از روی پی دی اف هست. این کتاب ها هم بصورت طبقه بندی شده ارائه شده، اما همونطور که مشخصه از اسمش، واسه بزرگسالان هست (Adult). این کتابا شامل درس، تئوری موسیقی، و تکنیک اجرای قطعاتی نوشته شده که توشون ارائه شدن. من خودم از روی کتاب سطح یک این مجموعه آموزش پیانو رو شروع کردم. خوبن، بد نیستن. اما جلدهای بعدیش وجود ندارن توی بازار و حتی پی دی افشون هم نیست! اگه میخواین ببینین جلد اولِ این مجموعه ی آموزشی رو، میتونین از این لینک دانلودش کنین.


کتابهای سوزوکی، مجموعه ای هستن که آموزش رو بصورت چندنوازی یادمیده. شما واسه کار کردن با این کتابا باید از قبل دوره ی آموزشی مقدماتی رو گذرونده باشین، تا بتونین قطعات این مجموعه رو اجرا کنین. کتابای سوزوکی واسه پیانو، در 7 سطح مختلف ارائه شدن، که باید با یه کسی که ویولون کار میکنه، بصورت همنوازی تمرین بشن. تمرینات بسیار تا بسیار زیبایی داره، من در حال کار کردنِ این کتابها هستم. در بازار ترجمه ی این کتابا هست، اما اگه خواستین دانلود کنین میتونین از این لینک هر 7 مجموعه رو واسه پیانو دانلود کنین.


یه مطلب خیلی جالب که توی وبلاگای مختلف خوندم این بود که نوشتن "کتاب هانون خسته کنندست و بدرد تمرین نمیخوره"!!! این واسه اونه که این کتاب رو با کتاب آموزشی دوره ای، که سطح سطح هست اشتبا میگیرن!! فکر میکنن که باید بشینن تمامِ این کتاب رو پشت سر هم و هر روز، بدون اینکه چیز دیگه ای تمرین کنن، اجرا کنن و فقط و فقط روی این کتاب کار کنن. این تفکر در رابطه با هانون اشتباهه! کتاب هانون، کتاب تمرین و تکنیک هست. شما باید کتاب اصلی آموزشیتون یه چیز دیگه باشه، و واسه تمرین و تکنیک، و نرمی انگشتاتون هانون رو در کنار اونا تمرین کنین. این کتاب رو میشه گفت بهترین کتابِ تکنیکی و تمرینی واسه راه افتادنِ انگشتای دست. توی این زیرشاخه از وبلاگ، کلی راجب کتاب هانون مطلب گذاشتم، که خود کتاب هم هست و میتونین دانلودش کنین و ازش استفاده کنین.


اگه کتاب خاص دیگه ای هم بود که عزیزان ازش استفاده میکنن، توی کامنت بذارن تا به بقیه ی دوستان هم بگیم، تا بتونن توی تمریناتشون در پیانو، بهترین رو انتخاب کنن و پیشرفت سریعی داشته باشن.


شاد باشین و سلامت دوستای خوبم...



مباحث مرتبط:

بررسی چند کتاب آموزش پیانو (2)



فواصل (3)

سلام. با ادامه ی مبحث فواصل در خدمت شما هستم.

 

دوستان جوابِ این سوال رو میدونین؟

سوال: چه نُتی در فاصله ی سومِ کوچک از نُتِ ر قرار دارد؟

اگه جوابش رو میدونین، نیازی به خوندنِ این مقاله ندارین دوستان.

 

در انتهای مبحث  فواصل (2)، یه جدول دیدیم. اون جدول، از روی گامِ دو ماژور ساخته شده. با یادگیری اون جدول، اصول اولیه ی درک خیلی از معانی گفته شده در مبحث فواصل رو میتونیم راحت به خاطر بسپُریم. پس دقت کنین دوستان که گامِ دو ماژور رو به خوبی بررسی کنین تا مشکلی در مبحثِ فواصل نداشته باشین.


یه فایل آماده کردم، که  بصورتِ جامع و کامل فاصله های بزرگ و کوچکِ دوم و سوم رو توضیح میده. فایل رو دانلود کنین و ببینین. این فایل پیش زمینه ی مباحث بعدی هست، پس حتما مطالعه کنین اگر قبلا با این مسئله روبرو نشدین


دانلود توضیحاتِ فاصله های دوم و سومِ بزرگ و کوچک، 6 صفحه، PDF



مباحث مرتبط:

فواصل (1)

فواصل (2)

اصول شکل گیری گام های مینور (3)، گام های مینورِ با سرکلیدِ بِمُل

با سلام خدمت دوستای خوبم.


امروز بحثِ گام های مینورِ طبیعی رو با توضیحِ شکل گیریِ گام های مینورِ با سرکلیدِ بِمُل تمام میکنیم دوستان.


فهمیدیم که الگوی شکل گیری گام های مینور از این قرار بود:

W  H  W  W  H  W  W

واسه ساختنِ گام های مینورِ با سرکلیدِ دیز، همونطور که در مبحث گام های مینور (1) گفته شد، از نُتِ فاصله ی پنجم از نُتِ تُنیک (که میشه نُتِ اول از تتراکوردِ دوم)، از روی هر گامِ مینور، گامِ مینورِ دیز دارِ بعدی رو میساختن. حالا واسه گام های مینورِ بِمُل دار طبیعی، دقیقا مثلِ گام های ماژورِ بِمُل دار، از نُتِ فاصله ی چهارم از نُتِ تُنیک، گام های مینورِ بِمُل دار رو میسازن.


طبقِ این حلقه ی پنجمین ها، گام های مینورِ بِمُل دارِ طبیعی، به ترتیبِ تعدادِ نُتِ بِمُل توی سرکلیدشون اینا هستن، که از سمتِ چپِ گامِ لا مینور (a)، بصورت پادساعت گرد دورِ این حلقه کشیده شدن:

ر مینور، سُل مینور، دو مینور، فا مینور، سی بِمُل مینور، می بِمُل مینور، و در آخر هم لا بِمُل مینور.


یه مثال میزنیم: طبقِ الگو، گامِ دو مینور رو میسازیم، و از روی اون بررسی میکنیم ببینیم گامِ مینورِ بِمُل داره بعدی چیه.

ساختنِ گامِ دو مینور: نُتِ اول باید قاعدتا نُتِ دو باشه، چون میخوایم گامِ دو مینور رو بسازیم. از این نُت، طبقِ الگویی که بالا نوشتیم، باید یک پرده (W) به جلو بریم، که میرسیم به نُتِ ر. از ر باید نیم پرده (H) به جلو بریم، که میرسیم به نُتِ می بِمُل. پس اولین نُتِ بِمُل داری که پیدا شد هست می بِمُل. از می بِمُل باید یک پرده بریم جلو، میرسیم به فا. از فا یک پرده، میرسیم به سُل. از سُل نیم پرده، میرسیم به لا بِمُل. از لا بِمُل یک پرده، میرسیم به سی بِمُل. و در نهایت هم از سی بِمُل یک پرده میریم به جلو و میرسیم به نُتِ دو. پس توی گامِ دو مینورِ طبیعی، 3 تا نُتِ بِمُل دار هست، که اینا هستن: سی بِمُل، می بِمُل، و لا بِمُل. واسه کشیدنِ گامِ دو مینور، اول باید سرکلیدشو بکشیم. پنج تا خط حامل میکشیم، کلیدِ سُل رو هم میذاریم، بعد رو نُت های سی و می و لا هم علامتِ بِمُل میذاریم. از نُتِ دو، شروع میکنیم به چیدنِ نُت ها تا یک اکتاو بالاتر، و بر میگردیم پایین، تا گامِ بالا رونده و پایین رونده داشته باشیم. در نهایت میشه این شکلی:


مطلبِ دوم، پیدا کردنِ گامِ مینورِ بِمُل داره بعدی هست. طبق توضیحِ بالا، میشه نُتی که در فاصله ی چهارم از نُتِ تُنیک نشسته. میشمریم: دو، ر، می، فا. پس گامِ مینورِ بِمُل داره بعدی، میشه فا مینور. قبلا این تصویر رو نشونتون داده بودم، الان دوباره نگاش کنین، گامِ فا مینور رو توش پیدا کنین و ببینین که چند تا نُتِ بِمُل دار هست توش. نُت های بِمُل دارِش رو هم بررسی کنین ببینین چیا هستن دوستان.


اگه توی تصویر دقت کنین، ما اینجا هم به ازای هر گامِ ماژور، یه گامِ مینورِ نسبی داریم، که واسه هر سرکلید نوشته شده.




سوال: چطوری از روی سرکلید بفهمیم که کدوم گام رو داریم نگاه میکنیم؟


جواب: واسه گام های ماژور، نُت ماقبل آخر که بِمُل روش نشسته رو در نظر میگیریم، اون میشه اسم گامِ ماژورِ ما.

واسه گام های مینور، نُتِ ماقبل آخری که بِمُل نشسته روش رو، 1 و نیم پرده  میاریم پایین. مثال میزنیم: توی گامِ فا مینور (F minor)، آخرین نُتی که بِمُل گرفته هست نُتِ ر بِمُل (Db)، و نُتِ ماقبل آخر هست لا بِمُل (Ab). اگه لا بِمُل رو 1 و نیم پرده ببریم عقب به همون فا میرسیم.

هر دوتا رو توی عکس، و ستون بِمُل ها، ردیفِ چهارم ببینین و بررسی کنین که دقیقا واستون روشن بشه که درسته.




سوال: چطوری تفاوتِ بینِ گام های ماژور بِمُل دار با مینورِ نسبی بِمُل داره اونا رو بتونم تشخیص بدم؟


جواب: دقیقا مثلِ همون دیز دارا هست که توی پستِ دوم مبحثِ گام های مینور توضیح دادم. فقط اینجا بجای دیز، ما بِمُل داریم. به اون مبحث مراجعه کنین دوستان.




سوال: چطوری میتونیم گامِ مینورِ نسبیِ مربوط به یه گامِ ماژور، و یا بالعکسِش رو پیدا کنیم؟


جواب: این مبحث هم دقیقا مثلِ همون پُست قبلی هست دوستان.




آخرین مطلبی که اینجا میمونه، اینه که چجوری گام های مینور طبیعی رو با استفاده از Circle of Fifths یا همون حلقه ی پنجمین ها، رسم کنیم. من قبلا این فایل رو با توضیحاتِ کاملی در رابطه با رسمِ گام های ماژور، با استفاده از حلقه ی پنجمین ها توضیح دادم، و در اختیارتون گذاشتم. این مبحث هم عین همونه، و هیچ فرقی نمیکنه. با تسلط بر رسمِ گام های ماژور، مشکلی در رسمِ گام های مینور هم ندارین. این فایل رو دانلود کنین و مطالعه بفرمایین دوستان.


تنها قضیه ای که هست اینه که باید از این حلقه واسه رسمِ گام های مینور استفاده کنین، چون عکسی که توی فایل قبلی هست فقط گام های ماژور رو مشخص کرده. توی این لینک، اسمِ گام های مینور، داخلِ حلقه مشخص شدن. حتما اون فایلِ مربوط به گام های ماژور رو مطالعه بفرمایین دوستان.


ادامه ی مبحث، که آخرین قسمت از گام های مینور هست، میشه گام های مینورِ ملودیک و هارمونیک. پیشنهاد میکنم روی این بحث مسلط باشین، چون اونا دیگه خیلی راحتن، و کاری ندارن. اگه گام های مینورِ طبیعی رو متوجه نباشین، با اونا مشکل دار میشین دوستای خوبم.


شاد باشین و سلامت...


مباحث مرتبط:

اصول شکل گیری گام های مینور (1)

اصول شکل گیری گام های مینور (2)، گام های ماژور و مینورِ نسبی مربوط به آن ها

EarMaster School 6

یک نرم افزار بی مانند!!


قبلا این نرم افزار رو معرفی کرده بودم، اما به دلیل جامع بودنش، دوباره میذارم روی وبلاگ.


یکی از عوامل پیشرفت سریع کسایی که میخوان موسیقی کار کنن، داشتن گوشِ بسیار قوی هست. واسه خود من هم از اونجایی که آموزش گیتارم به همین صورت بوده، یادگیری پیانو بسیار سریع تر و راحت تر شد واسم.


گوشِ قوی، یعنی گوشی که با شنیدنِ یک نُت بتونه بگه که نُت چی هست، و همین توانایی رو واسه آکوردها و گام های مختلف داشته باشه.


اینجا یه نرم افزار رو بهتون معرفی میکنم به نام  EarMaster School 6با کمک گرفتن از این نرم افزار، قدرت شنیداری موسیقاییتون افزایش پیدا میکنه و میتونین نت ها رو به محض شنیده بفهمین، بدون اینکه اونا رو ببینین (منظورم نُت نوشته شدشونه). با کلیک روی نام نرم افزار به صفحه ی دانلودش که توی سایت P30Download هست راهنمایی میشین دوستان.


حجمِ این نسخه یه مقدار بالاست، اما اگه اینترنت رو بگردین، میتونین نسخه های پایین ترش رو، مثلا نسخه ی 5، پیدا کنین که حجمش حدود 6 مگابایت هست. این نسخه واسه آموزش هم استفاده میشه، و میتونین تمریناتِ آماده شده ی استاد رو روش اجرا کنین و جواب بدین.


اگر نسخه ی 6 رو دانلود کردین، و علاقه مند بودین، بگین تا یک راهنمای ساده هم واسه ی نرم افزار روی وبلاگ بذارم و توضیحاتی راجبش بدم خدمتتون.


به امید روزی که هیچ صدایی واسه ی گوشِ ما ناشناخته نباشه 



دوستان عزیر میتونین از طریق این لینک، آموزش نرم افزار EarMaster Pro 6 رو دریافت کنین.

خط اتصال و خط اتحاد

سلام دوستان.


کلیپِ آموزشی خط اتصال و اتحاد رو واسه استفاده ی دوستان روی وبلاگ قرار دادم. توی این کلیپ، شما باید پیش زمینه ای در مورد خودِ نُت ها، نُت های نقطه دار، و میزان در موسیقی داشته باشین، که کامل بتونین این کلیپ رو متوجه بشین. 


اول کلیپ رو ببینین، اگه در موارد ذکر شده در بالا مشکلی داشتین، یا آشنایی کافی باهاشون نداشتین، به صفحه ی 24 تا 40 این فایلِ PDF آموزشی مراجعه کنین، یا اینکه از این لینک، مطالب مربوط به فصل اول و دوم رو مطالعه کنین دوستان.


کلیپ به صورتی بسیار ساده و با مهارتی هرچه تمام تر خط اتصال و اتحاد رو توضیح داده، به شکلی که دیگه هیچ وقت دچار مشکل نخواهید بود. فایل زیر نویسش رو هم که آماده کردم، میذارم که استفاده کنین.


توی کلیپِ دوم، یک استاد رو نشون میده که داره لگاتو (همون اجرای خط اتصال) رو اجرا میکنه، و آموزش میده، که ترجمه نشده و تصاویر خودشون گویا هستن.


لینک کلیپِ آموزشی خط اتصال و خط اتحاد


فایل زیر نویسِ کلیپ


کلیپِ اجرای لگاتو



به همه ی دوستان عزیز پیشنهاد میکنم کلیپِ آموزشی رو ببینن، نکاتِ ریز و جالبی در مورد خط اتصال میگه که ممکنه متوجهشون نباشیم.


شاد باشین و سلامت...

اصول شکل گیری گام های مینور (2)، گام های ماژور و مینورِ نسبی مربوط به آن ها

سلام دوستان.


با قسمت دوم از بحث گام های مینور در خدمت دوستان هستم، که در این قسمت با سرکلیدِ تمامِ گامهای مینورِ دیز دار آشنا میشیم، و تفاوت این گام ها رو با گام های ماژورِ دیز دار بررسی میکنیم.


اگه قسمت اول گامهای مینور رو مطالعه نفرمویدن، حتما این پست رو ببینین دوستان.


الگوی شکل گیری گام های مینور به این صورت بود:

W  H  W  W  H  W  W

بذارین یه تمرینِ کوتاهِ دیگه روی ساختنِ گامِ مینور داشته باشیم. گامِ دو دیز مینور رو میسازیم: طبقِ نامِ گام، اولین نُتِ ما، نُتِ دو دیز هست. طبق الگو، اول یک پرده (یعنی دو تا نیم پرده) میریم به جلو، میرسیم به ر دیز. از ر دیز باید نیم پرده بریم به جلو، میرسیم به می. از می گفته شده که باید یک پرده حرکت کنیم، میرسیم به فا دیز. از فا دیز هم باید یک پرده بریم جلو، میرسیم به سُل دیز. از سُل دیز، نیم پرده میریم جلو، میرسیم به لا. از لا هم یک پرده، میرسیم به سی، از سی هم یک پرده، که باز میرسیم به همون دو دیز، که در اکتاوِ بالاتر هست، و گامِ ما کامل میشه. پس توی گامِ دو دیز مینور، ما چهار نُتِ دیز دار داریم که هستن دو دیز، ر دیز، فا دیز، و سُل دیز. پس توی سرکلیدِ گامِ دو دیز مینور، روی نُت های فا، دو، سُل و ر علامتِ دیز میذاریم، و از نُتِ دو شروع میکنیم به رسمِ گام. شکل زیر، شکلِ گامِ دو دیز مینور هست:



تصویری که در لینکِ زیر هست، شکلِ سرکلیدِ تمامِ گام های مینورِ و ماژوره. روش کلیک کنین و ببینینش، و به توضیحاتِ بعدش دقت کنین دوستان:


تصویرِ سرکلیدِ تمامِ گام های ماژور، و گام هایِ مینورِ نسبی آن ها


همونطور که در شکلِ بالا دیدین، بالای تصویر، گامِ لا مینور رو جلوی گامِ دو ماژور گذاشته، و توی سرکلیدی که بینشون مشخص کرده هیچ دیز و بِمُلی وجود نداره. یعنی اگه قطعه ای دیدین که توی سرکلیدش هیچی نیست، یا دو ماژوره، یا لا مینور. اگه به جدول پایین سمتِ راست نگاه کنین، سرکلیدِ تمامِ گام های ماژورِ دیز دار رو در کنارِ گام های مینورِ دیز دار، که سرکلیداشون یکیه، کنارِ شکلِ سرکلید قرار داده. توی ستونِ .key sig، شکلِ سرکلید رو کشیده، و تعدادِ دیز های اون رو نوشته. توی ستونِ # added، نُتِ دیزی که به نُت های دیز دارِ قبلی، توی سرکلید، اضافه شده رو نشون داده. دوتا ستون بعدی هم که مشخصه، یکیشون گامِ ماژور رو نشون داده، یکی هم گامِ مینور رو. اگر مفید هست، عکس رو پرینت کنین و مرور کنین هر روز تا ملکه ی ذهنتون بشه.


چون این گام های مینور، دقیقا همون نُت های گام های ماژور رو دارن، بهشون میگن گام های مینور نسبی. اینجا نسبی برمیگرده به نسبت، یه چیزی تو مایه ی اعضای خانواده، که یک DNA دارن!!!




سوال: چطوری از روی سرکلید بفهمیم که کدوم گام رو داریم نگاه میکنیم؟


جواب: واسه گام های ماژور، نُتی که آخرین دیز روش نشسته رو در نظر میگیریم، و نیم پرده میبریمش بالا، میشه گامِ ماژورِ ما. مثلا اگه توی شکل نگاه کنین، آخرین نُتی که در گامِ لا ماژور (A Major) علامت دیز نشسته روش، نُتِ سُل هست. پس سُل دیز رو نیم پرده میبریم بالا میشه لا. پس گامِ ما لا ماژوره.

واسه گام های مینور، دقیقا همین کار رو انجام میدیم، اما این بار بجای اینکه نیم پرده ببریم بالا، یک پرده آخرین نُتی رو که دیز گرفته میاریم پایین. مثال میزنیم: توی گامِ سُل دیز مینور (G# minor)، آخرین نُتی که دیز گرفته هست نُتِ لا دیز. اگه لا دیز رو یک پرده ببریم عقب به همون سُل دیز میرسیم.

هر دوتا رو توی عکس، و ستون دیز ها ببینین و بررسی کنین که دقیقا واستون روشن بشه که درسته.


اگه با مفهومِ دیز و بِمُل و این مسائل مشکل دارین، حتما فیلمِ توی این پُست رو ببینین.



سوال: چطوری تفاوتِ بینِ گام های ماژور با مینورِ نسبی رو بتونم تشخیص بدم؟

جواب: به دوتا عکسِ زیر و توضیحاتِ بعدش دقت کنین:

اولین نکته ای که در تفاوتِ گامِ ماژور و مینور باید مد نظر داشت، نُتِ آغازگرِ گام هست، که با این سرکلید، از کدوم نُت شروع شده به کشیدن. دوتا عکسِ پایین رو نگاه کنین:


گامِ لا ماژور



گامِ فا دیز مینور


اگه دقت کنین، سرکلیدِ هر دوتا گامی که بالا نشون داده شده، سه تا نُتِ دیز مثلِ هم داره. اما اولی اسمش گامِ لا ماژور هست، و دومی اسمش هست فا دیز مینور!! چرا؟ چون اولی از نُتِ لا شروع کرده به نوشته شدن، و دومی از نُتِ فا دیز (فا دیز، چون روی فا علامتِ دیز گذاشته، دقت کنین). این یعنی اینکه کُلِ قطعه ای که نوشته میشه، حولِ این نُت، بعنوانِ تُنیک، میچرخه و محورِ کُلِ قطعه این نُت هست.




سوال: چطوری میتونیم گامِ مینورِ نسبیِ مربوط به یه گامِ ماژور رو پیدا کنیم؟

جواب: گامِ ماژور رو ببینین، نُتِ 6ام رو نگاه کنین چیه، گامِ مینورِ نسبی میشه نُتِ 6امِ گامِ ماژور! به همین راحتی. یه مثال میزنم: توی عکسِ لینکِ بالا نگاه کنین. میخوام گامِ مینورِ نسبی مربوط به گامِ سُل ماژور رو بدست بیارم. میشه توی ستونِ راستی، ردیفِ اول، که گامِ سُل ماژور رو مشخص کرده. از سُل میشمریم: میشه: سُل، لا، سی، دو، ر، می. حالا کناریش رو توی همون ردیف نگاه کنین. گامِ مینورِ نسبیِ سُل ماژور، میشه می مینور!! به راحتیِ آب خوردن پیداش کردیم.
یه مثالِ دیگه: گامِ مینورِ نسبی مربوط به گامِ می ماژور. میشمریم: می، فا، سُل، لا، سی، دو. دقت کنین، توی سرکلیدِ این گام، روی نُتِ دو علامتِ دیز گذاشته. پس گامِ مینورِ نسبیش میشه دو دیز مینور!!!



سوال: چطوری میتونیم گامِ ماژورِ مربوط به یه گامِ مینورِ نسبی رو پیدا کنیم؟

جواب: درست مثلِ روش بالا عمل میکنیم، اما این بار باید نُتِ 3وُم رو مد نظر بگیریم. یک مثال: گامِ ماژورِ مربوط به گامِ ر دیز مینور چیه؟ میشمریم: ر، می، فا. دقت کنین، توی سرکلیدِ این گام، روی نُتی فا علامتِ دیز گذاشته، پس گامِ ماژورِ مربوط به این گامِ مینور میشه فا دیز.



یک تفاوت خیلی خیلی جالبی که بینِ آهنگهای نوشته شده توی گامِ ماژور با مینور وجود داره، حس و حالی هست که توی این آهنگها هست. آهنگهای توی گام های ماژور، شادتر و زنده تر هستن، نسبت به آهنگهایی که توی گام های مینور نوشته میشن. 

واسه اینکه بصورت عملی این قضیه رو حس کنین، برین پُشت پیانو بشینین و این دوتا آکورد رو بگیرین، و خوب به صداشون گوش کنین: آکورد دو ماژور، و آکورد دو مینور. اگه آکورد گیری رو مسلط نیستین، به این سایت برین، و از توی ستونی که حروف هست حرفِ C، و از توی ستون جلویش کلمه ی maj رو اول انتخاب کنین و بزنین play، صدایی که میشوین صدای آکوردِ دو ماژور هست. بعد با همون C، کلمه ی min رو از جلوش انتخاب کنین و بزنین play، این صدا میشه صدای آکورد دو مینور. همین کار رو میتونین با بقیه ی آکوردها هم انجام بدین. شکلِ آکورد رو هم روی کلاویه هایی که اونجا هست نشونتون میده.


تفاوت رو قشنگ احساس میکنین. مبحث آکوردها رو بعد از اتمامِ بحثِ گام های مینور انشالا شروع خواهیم کرد.




یه جمع بندی میکنیم: تا به امروز، با تمامِ گام های ماژور آشنا شدیم، گام های مینورِ دیز دار رو هم دیدیم. توی پست های آینده ی مربوط به گامِ مینور، گام های مینورِ طبیعی بِمُل دار رو میبینیم و یاد میگیریم که چطوری از Circle of Fifths واسه رسمِ این گام ها استفاده کنیم. بعدش میریم سراغِ گام های مینورِ ملودیک و هارمونیک.


تا بعد، شاد باشید و سربلند دوستان...


مباحث مرتبط:

اصول شکل گیری گام های مینور (1)

کلیپ های آموزشی در وبلاگ

سلام به همراهان همیشگی "دوست من، پیانو".


دوستی ایمیلی زدن و در مورد خط اتصال پرسیدن. این مطلب، و خیلی از مطالب دیگه رو باید دید، شنید، و حس کرد تا خوب فهمید. در نظر دارم یک سری از مطالب پایه ای و اصلی مربوط به تئوری موسیقی و همچنین تکنیک های اجرای قطعات رو، از اساتید خوبی که فایلهای تصویری روی سایتهایی مثل YouTube میذارن دانلود کنم و در اختیار عزیزان بگذارم. تا این لحظه هم چندتا فایل تصویری روی وبلاگ گذاشتم، که در قسمت گام های ماژور، تمرینهای کتاب هانون، و تئوری موسیقی هستن. میتونین به شاخه های نوشته شده در سمت راست وبلاگ، و این قسمت ها مراجعه کنین تا بتونین اونها رو دانلود کنین و تماشا کنین.


در مورد خط اتحاد و خط اتصال هم دو کلیپ رو ترجمه و زیرنویس میکنم و در اختیار دوستان میذارم. علاوه بر اون، آشنایی با وزن و دیرِندِ نُت ها، و توضیحِ کاملِ میزان های ساده و ترکیبی، مطالبی هستن که بعد از این دوتا کلیپ انشالا روی وبلاگ گذاشته میشن.


به امید موفقیت تک تک شما عزیزان و دوستان نازنینِ "دوست من، پیانو"...

فایل صوتی 20 تمرین اول کتاب هانون

سلام دوستان.


اگه بخوایم یادگیریِ پیانو رو به 10 سطح تقسیم بندی کنیم، و بخوایم تمرین های کتابِ هانون رو طبق این سطح بندی، تقسیم بندی کنیم، به این رابطه میرسیم: توی کتابِ هانون 60 تمرین وجود داره، که واسه هر سطح میشه 6 تمرین. یعنی شما اگه 6 تمرینِ اول رو تمرین کنین، می تونین اینجوری در نظر بگیرین که در سطحِ یک پیانو هستین. البته به این شکل هم گفته میشه که هر سطح شامل 5 تمرین هست. مهم این هست که تمرین ها بصورت صحیحی انجام بشن.


امروز لینکِ یک سایت خارجی رو در اختیارتون میذارم، که 20 تا تمرینِ کتابِ هانون رو بصورت صوتی در اختیارتون میذاره. نکته ی جالبی که توی این صفحه هست، و دلیل اصلی من واسه انتخابش بود، اینه که میاد و تمریناتِ هانون رو توی گام های مختلف اجرا میکنه. یعنی اینکه اولین گامِ اجرا همون دو ماژور هست. بعد میره واسه تک تکِ گام های ماژور تمرین رو اجرا میکنه، که علاوه بر کلیدای سفید پیانو، که کتاب هانون به این صورت هست، روی کلیدای سیاه پیانو هم حرکت میکنه.


وقتی گام عوض میشه، همونطور که در بخش گام های ماژور توضیح دادم بهتون، تعدادی از نُت ها نیم پرده میرن بالا، یا میان پایین، و این نیم پرده جابجایی یعنی رفتن روی کلیدای سیاه پیانو.


اگه نرم افزار Internet Download Manager رو نصب داشته باشین، و بزنین روی گزینه ی اجرا، میتونین فایلای صوتی رو دانلود کنین دوستان. پیشنهاد میکنم  که گوش کنین حداقل فایلِ مربوط به گامِ دو ماژور رو.


لینک سایتِ دانلود فایل های صوتی 20 تمرین اول کتاب هانون



تذکر های مهم در انجامِ تمرین های هانون:

     1- اول دست های چپ و راست رو بصورت جداگونه با نُت آشنا کنین، و تمرین بدین.

     2- در آغاز شروعِ تمرین، با tempo (سرعت یا ضربِ آهنگ) پایین تمرین کنین. سرعت هر نُتِ سیاه رو بذارین روی 60. تا زمانی که با این سرعت بصورت صحیح و دقیق نتونستین نُت ها رو اجرا کنین، سرعت رو بالا نبرین. به همین شیوه ادامه بدین تا برسین به سرعت 108.

     3- اگه خواستین گام های مختلف رو تمرین کنین، اول گام هایی رو تمرین کنین که نُتِ اولشون با کلاویه ی سفید شروع میشه، بعد برین سراغ اونایی که نُتِ اولشون با کلاویه ی سیاه هست.

     4- با دینامیک های مختلف تمرین کنین. یعنی از پیانیسیمو (صدای خیلی آهسته) تا فورتیسیمو (صدای خیلی بلند) تمرین کنین. در این لینک، مطالبی در مورد زیر و بمی نُت ها، دینامیکِ نُت ها و رنگِ اونها هست، که توصیه میکنم مطالعه بفرمایین.

     5- شیوه ی اجرا رو هم بعد از مسلط شدن تغییر بدین. یعنی استکاتو، لگاتو، یک دست استکاتو و یک دست لگاتو، و هر حالت دیگه ای رو که به ذهنتون میرسه رو تمرین کنین. هر کتابی که تمرین میکنین، توضیحاتی در مورد استکاتو و لگاتو داره. اگه این عبارت ها آشنایی ندارین، بگین تا توضیحاتی در این مورد روی وبلاگ بذارم.

     6- در ریتم های مختلف تمرین کنین. در این مورد، از این لینک شروع کنین به مطالعه، تا اونجایی که نیاز دارین به دونستن. بالای صفحه ای که لینکش رو گذاشتم یه گزینه ی فهرست داره، اگه اونو بزنین میتونین خیلی از مسائل دیگه ی تئوری موسیقی رو مطالعه کنین دوستان.

     7- هانون اینطوری توصیه کرده: باید اجرای شما جوری باشه که نُت ها با هم قاطی نشن، و بشه تفاوت بینِ نُتهای اجرا شده رو شنید و فهمید. صحیح و درست اجرا کنین.



شاد باشید و سلامت...