دوست من، پیانو

دوست من، پیانو

آموخته های من از نوازندگی پیانو
دوست من، پیانو

دوست من، پیانو

آموخته های من از نوازندگی پیانو

اصول شکل گیری گام های مینور (3)، گام های مینورِ با سرکلیدِ بِمُل

با سلام خدمت دوستای خوبم.


امروز بحثِ گام های مینورِ طبیعی رو با توضیحِ شکل گیریِ گام های مینورِ با سرکلیدِ بِمُل تمام میکنیم دوستان.


فهمیدیم که الگوی شکل گیری گام های مینور از این قرار بود:

W  H  W  W  H  W  W

واسه ساختنِ گام های مینورِ با سرکلیدِ دیز، همونطور که در مبحث گام های مینور (1) گفته شد، از نُتِ فاصله ی پنجم از نُتِ تُنیک (که میشه نُتِ اول از تتراکوردِ دوم)، از روی هر گامِ مینور، گامِ مینورِ دیز دارِ بعدی رو میساختن. حالا واسه گام های مینورِ بِمُل دار طبیعی، دقیقا مثلِ گام های ماژورِ بِمُل دار، از نُتِ فاصله ی چهارم از نُتِ تُنیک، گام های مینورِ بِمُل دار رو میسازن.


طبقِ این حلقه ی پنجمین ها، گام های مینورِ بِمُل دارِ طبیعی، به ترتیبِ تعدادِ نُتِ بِمُل توی سرکلیدشون اینا هستن، که از سمتِ چپِ گامِ لا مینور (a)، بصورت پادساعت گرد دورِ این حلقه کشیده شدن:

ر مینور، سُل مینور، دو مینور، فا مینور، سی بِمُل مینور، می بِمُل مینور، و در آخر هم لا بِمُل مینور.


یه مثال میزنیم: طبقِ الگو، گامِ دو مینور رو میسازیم، و از روی اون بررسی میکنیم ببینیم گامِ مینورِ بِمُل داره بعدی چیه.

ساختنِ گامِ دو مینور: نُتِ اول باید قاعدتا نُتِ دو باشه، چون میخوایم گامِ دو مینور رو بسازیم. از این نُت، طبقِ الگویی که بالا نوشتیم، باید یک پرده (W) به جلو بریم، که میرسیم به نُتِ ر. از ر باید نیم پرده (H) به جلو بریم، که میرسیم به نُتِ می بِمُل. پس اولین نُتِ بِمُل داری که پیدا شد هست می بِمُل. از می بِمُل باید یک پرده بریم جلو، میرسیم به فا. از فا یک پرده، میرسیم به سُل. از سُل نیم پرده، میرسیم به لا بِمُل. از لا بِمُل یک پرده، میرسیم به سی بِمُل. و در نهایت هم از سی بِمُل یک پرده میریم به جلو و میرسیم به نُتِ دو. پس توی گامِ دو مینورِ طبیعی، 3 تا نُتِ بِمُل دار هست، که اینا هستن: سی بِمُل، می بِمُل، و لا بِمُل. واسه کشیدنِ گامِ دو مینور، اول باید سرکلیدشو بکشیم. پنج تا خط حامل میکشیم، کلیدِ سُل رو هم میذاریم، بعد رو نُت های سی و می و لا هم علامتِ بِمُل میذاریم. از نُتِ دو، شروع میکنیم به چیدنِ نُت ها تا یک اکتاو بالاتر، و بر میگردیم پایین، تا گامِ بالا رونده و پایین رونده داشته باشیم. در نهایت میشه این شکلی:


مطلبِ دوم، پیدا کردنِ گامِ مینورِ بِمُل داره بعدی هست. طبق توضیحِ بالا، میشه نُتی که در فاصله ی چهارم از نُتِ تُنیک نشسته. میشمریم: دو، ر، می، فا. پس گامِ مینورِ بِمُل داره بعدی، میشه فا مینور. قبلا این تصویر رو نشونتون داده بودم، الان دوباره نگاش کنین، گامِ فا مینور رو توش پیدا کنین و ببینین که چند تا نُتِ بِمُل دار هست توش. نُت های بِمُل دارِش رو هم بررسی کنین ببینین چیا هستن دوستان.


اگه توی تصویر دقت کنین، ما اینجا هم به ازای هر گامِ ماژور، یه گامِ مینورِ نسبی داریم، که واسه هر سرکلید نوشته شده.




سوال: چطوری از روی سرکلید بفهمیم که کدوم گام رو داریم نگاه میکنیم؟


جواب: واسه گام های ماژور، نُت ماقبل آخر که بِمُل روش نشسته رو در نظر میگیریم، اون میشه اسم گامِ ماژورِ ما.

واسه گام های مینور، نُتِ ماقبل آخری که بِمُل نشسته روش رو، 1 و نیم پرده  میاریم پایین. مثال میزنیم: توی گامِ فا مینور (F minor)، آخرین نُتی که بِمُل گرفته هست نُتِ ر بِمُل (Db)، و نُتِ ماقبل آخر هست لا بِمُل (Ab). اگه لا بِمُل رو 1 و نیم پرده ببریم عقب به همون فا میرسیم.

هر دوتا رو توی عکس، و ستون بِمُل ها، ردیفِ چهارم ببینین و بررسی کنین که دقیقا واستون روشن بشه که درسته.




سوال: چطوری تفاوتِ بینِ گام های ماژور بِمُل دار با مینورِ نسبی بِمُل داره اونا رو بتونم تشخیص بدم؟


جواب: دقیقا مثلِ همون دیز دارا هست که توی پستِ دوم مبحثِ گام های مینور توضیح دادم. فقط اینجا بجای دیز، ما بِمُل داریم. به اون مبحث مراجعه کنین دوستان.




سوال: چطوری میتونیم گامِ مینورِ نسبیِ مربوط به یه گامِ ماژور، و یا بالعکسِش رو پیدا کنیم؟


جواب: این مبحث هم دقیقا مثلِ همون پُست قبلی هست دوستان.




آخرین مطلبی که اینجا میمونه، اینه که چجوری گام های مینور طبیعی رو با استفاده از Circle of Fifths یا همون حلقه ی پنجمین ها، رسم کنیم. من قبلا این فایل رو با توضیحاتِ کاملی در رابطه با رسمِ گام های ماژور، با استفاده از حلقه ی پنجمین ها توضیح دادم، و در اختیارتون گذاشتم. این مبحث هم عین همونه، و هیچ فرقی نمیکنه. با تسلط بر رسمِ گام های ماژور، مشکلی در رسمِ گام های مینور هم ندارین. این فایل رو دانلود کنین و مطالعه بفرمایین دوستان.


تنها قضیه ای که هست اینه که باید از این حلقه واسه رسمِ گام های مینور استفاده کنین، چون عکسی که توی فایل قبلی هست فقط گام های ماژور رو مشخص کرده. توی این لینک، اسمِ گام های مینور، داخلِ حلقه مشخص شدن. حتما اون فایلِ مربوط به گام های ماژور رو مطالعه بفرمایین دوستان.


ادامه ی مبحث، که آخرین قسمت از گام های مینور هست، میشه گام های مینورِ ملودیک و هارمونیک. پیشنهاد میکنم روی این بحث مسلط باشین، چون اونا دیگه خیلی راحتن، و کاری ندارن. اگه گام های مینورِ طبیعی رو متوجه نباشین، با اونا مشکل دار میشین دوستای خوبم.


شاد باشین و سلامت...


مباحث مرتبط:

اصول شکل گیری گام های مینور (1)

اصول شکل گیری گام های مینور (2)، گام های ماژور و مینورِ نسبی مربوط به آن ها

نظرات 6 + ارسال نظر
کیانا جمعه 29 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 10:11 ب.ظ

ببخشید این مطلب رو که خوندم یه ذره گیج شدم....سوالم اینه که چه طوری یه گام ماژور رو تبدبل میکنن به گام مینور طبیعی ، ملودیک و هارمونیک و مینور نسبی دقیقا یعنی چی؟اگه جوابمو بدبن یه عالمه ممنون میشم.

هنر جوی موسیقی جمعه 29 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 10:15 ب.ظ

با سلام و تشکر.میخواستم ببینین مطلبی که الان میگم درسته یا نه : اگه سر کلید یه گام ماژور دیز دار رو نشون دادن میایم اخرین نت دیز دار رو یک پرده میبریم بالا و اون میشه اسم گام ما.اگه سرکلید یه گام ماژور بمل دار رو نشون دادن نتی که آخرین بمل روش نشسته رو یک پرده میبریم بالا تا به اسم گام دست پیدا کنیم،درسته؟

سلام.

واسه دیز دار، توی گام های ماژور، آخرین نُت رو نیم پرده ببرین بالا.
واسه بِمُل دار، اون نُتِ ماقبل آخر، میشه نامِ گامِ بِمُلِ ما.

این مطلب بصورت کامل و دقیق در مطالب آموزشی گام های ماژور و مینور توضیح داده شده دوست من

هنر جوی موسیقی شنبه 30 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 01:07 ب.ظ

درسته ولی اخه شما توی گام های مینور قسمت سوم توضیح دادین که نتی رو که روش بمل نشسته رو یک پرده میبریم بالا میشه گام ماژور .؟؟؟

صحبت شما صحیحه. من مبحث پیدا کردنِ گام های مینورِ نسبی، از روی سرکلیدِ گامِ ماژور رو اشتباها اینجا قرار داده بودم، که اصلاح شد.

ممنون از شما

هنر جوی موسیقی یکشنبه 31 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 01:05 ب.ظ

ممنون که کمک کردین ، گیج شده بودم.

شاد باشین

... یکشنبه 31 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 01:09 ب.ظ

سلام.توی توضیحات گفتین که نت ماقبل اخر بمل دار رو 2 و نیم پرده ببریم عقب.ولی ره بمل رو که 2 و نیم پرده ببریم عقب نمیرسیم به فا؟!

سلام دوست من.

این قسمت رو یادم رفته بود مرور کنم، که تصحیح شد. بجای یک و نیم پرده، نوشته شده بود دو و نیم پرده.

تشکر از همراهی شما

... یکشنبه 31 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 04:36 ب.ظ

ببخشید ولی اگه ره بمل رو 1 و نیم پرده ببریم جلو میشه فا نه 1 و نیم پرده عقب؟!



اشتباه لپی پیش میاد!!! اونجا نوشته شده بود نُتِ آخری که بِمُل داره، که درسته. ماقبل آخر میشه لا بِمُل. تصحیح شد.

ممنون

دوست عزیز، من در حال حاضر درگیر طراحی و قرار دادن مطلب روی یک وبسایت آموزشی کلی، واسه پیانو و گیتار هستم. البته هنوز وبسایت بصورت کامل آماده نیست تا بخوام به دوستان بگم بهش مراجعه کنن. متوجه این مسائلی که اینجا پیش آمده نشدم. یقینا این تنها پُستی هست که این شکلی شد.

شاد باشین و سلامت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد