دوست من، پیانو

دوست من، پیانو

آموخته های من از نوازندگی پیانو
دوست من، پیانو

دوست من، پیانو

آموخته های من از نوازندگی پیانو

آشنایی با مفهوم گام در موسیقی

با سلام خدمت دوستای خوبم.

 

مطلب جدیدی رو در وبلاگ آغاز کردم با نام گام شناسی. در این شاخه سعی میکنم مفاهیم گام (Scale) رو هرچه ساده تر و روان تر خدمت دوستان عزیز معرفی و تعریف کنم. امیدوارم مورد استفاده ی دوستان قرار بگیره.

 

بیشتر این مطالب برگرفته و ترجمه شده از سایت Piano Scales هست که خدمتتون ارائه می کنم.

 

برای هر کسی که سعی در شناخت و اجرای قطعات مختلف بر روی آلات موسیقی رو داره، یا میخواد کار آهنگ سازی رو انجام بده، داشتن علم کافی در مورد گام ها میشه گفت ضروری هست. تئوری ای که در پس زمینه ی مفاهیم گام هست، ما رو در فهم مفاهیم دیگه ای مثل آکورد (Chord) راهنمایی می کنه.

 

بصورت کلی در هر گام، نت هایی معرفی می شن که با هم ارتباط موسیقایی دارن و با هم (بصورت آکورد) و یا پس از هم اجرا میشن. از اونجا که هر قطعه ی موسیقی در گام خاصی ساخته و اجرا میشه، شناخت گام ها میتونه در اجرای قطعات یاریگر ما باشه، و حتی در صورتی که وسط اجرا نت ها یادمون رفت، اگه گام رو بدونیم چی هست، میتونیم با کمی خوش ذوقی جون سالم به در ببریم!!

 

در این قسمت از یادگیری پیانو، ممکنه فکر کنیم که گام ها قوانین سختِ دست و پا گیری هستن که اجازه ی خود نمایی رو به شما نمیدن، و محدود میکنن شما رو. یا شیوه ی یادگیری گام ها گونه ای باشه که خسته کننده بنظر بیان و بخوایم از زیر بار یادگیریشون شونه خالی کنیم! اما حقیقت این هست که شناخت گام ها، پیش زمینه و پایه ی مفاهیم موسیقیِ ما و تمرین های ماست.

 

گام ها مختلف هستن، و ممکنه این سوال برای شما پیش بیاد که روی کدوم یکی و برای چه هدفی باید بیشتر تمرکز صورت بگیره که پیشرفت ما در اجرای قطعات و فهمشون بیشتر و سریعتر باشه؟ در جواب باید گفت که: این مسئله به سبکِ موسیقی ای بستگی داره که شما علاقه مند هستین در اون پیشرفت کنین و یا کار کنین

 

بصورت کلی گام ها 4 دسته هستن:

  1. ماژور (Major)
  2. مینور (minor)
  3. پِنتاتونیک (Pentatonic)
  4. modal

یادگیری گام های ماژور به دو دلیل مهم و میشه گفت حیاتی هست: اول اینکه بصورت بسیار گسترده ای از این گام ها استفاده شده و میشه، و دوم اینکه جزو مفاهیم بنیادی در فهم کلید هست، که به تفصیل خدمتتون توضیح خواهم داد.

گام های مینور 3 دسته هستن: نچرال (natural)، هارمونیک (harmonic) و ملودیک (melodic) که شما نباید نگران یادگیریشون باشین. این سه نوع مختلف گام های مینور در تعدادی از نت ها با هم تفاوت دارن که به شما امکان آزادی عمل مختلفی رو میدن.

گامهای Pentatonic هم به صورت گسترده در موسیقی پاپ، راک و بلوز مورد استفاده قرار می گیرن که در دو نوع ماژور و مینور هستن. 

در نهایت گام های modal که 7 نوع مختلف اند که به تفسیر راجبشون صحبت خواهیم کرد.

 

در نوشته های بعدی، به ترتیب یکی یکی گام ها رو بررسی میکنیم، و فایل هایی رو که آماده کردم واستون روی وبلاگ قرار میدم تا بتونین از اونها استفاده کنین.

 

حق یارتون...

 


مباحث مرتبط:

شکل گیری گام ماژور، دیز دار (1)، Circle of Fifth

شکل گیری گام ماژور، دیز دار (2)، Circle of Fifth


نظرات 6 + ارسال نظر
لیلی چهارشنبه 26 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 10:54 ق.ظ

خیلی عالی بود ممنون...

ممنون دوست عزیز

حسین پنج‌شنبه 26 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 11:20 ب.ظ

ممنون از اطلاعات خوبتون

خواهش میکنم دوست من، شاد باشید

sali یکشنبه 15 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 11:50 ب.ظ

سپاس

درود بر شما دوست عزیز

آرمان پنج‌شنبه 9 دی‌ماه سال 1395 ساعت 05:27 ب.ظ

ارادت. خیلی کارتون درسته مطالب واقعا مفید بود.

خسرو پنج‌شنبه 18 آبان‌ماه سال 1396 ساعت 10:44 ب.ظ

عالی

The cat پنج‌شنبه 24 تیر‌ماه سال 1400 ساعت 12:32 ب.ظ

فوق العاده اید، چیزی که مدت ها درک نمیکردم رو به شیوایی توضیح دادین خیلی خیلی ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد