دوست من، پیانو

دوست من، پیانو

آموخته های من از نوازندگی پیانو
دوست من، پیانو

دوست من، پیانو

آموخته های من از نوازندگی پیانو

شناخت کلید های پیانو، و نت های مربوط به آن ها

قبل از اینکه بخوام راجبه گام ها صحبت کنم، اجازه بدین یه نگاه کلی و سریع به کلید های پیانو داشته باشیم. از این طریق مفهوم 7 نتِ الفبای موسیقی رو هم دوره میکنیم.

 

وقتی میشینیم پشت یه پیانو، با همچین تصویری روبرو میشیم:



واسه دانلود عکس در حالت بزرگتر روی لینک زیر کلیک کنید:


Full Piano Keys


در نظر اول، واسه کسایی که آشنا نیستن با مفاهیم نت و ساختار پیانو، ممکنه فکر کنن که غیر ممکن هست که بتونن از این 88 تا کلید، و ارتباطشون با هم سر در بیارن. که خوب، اتفاقا کاملا بالعکس هست! خیلی هم راحته و اتقافا جذاب!


نظرتون رو به کلید های تیره ی روی عکس بالا جلب میکنم. اگه خوب دقت کنین، به ساختار زیر میرسین:



که شامل 7 تا کلید سفید و 5 تا کلید سیاه هست. این ساختار در عکس اولی 7 بار تکرار شده، که با دقت میتونین متوجه این امر بشین. اگه یه جمع و ضرب ساده انجام بدین خواهید دید که 7+5 برابر میشه با 12، که وقتی 12x7 بشه، میشه 84 تا کلید. 4 تا کلید باقیمونده هم از سمت چپ 3تا، و سمت راست یکی هست که با هم میشن کلا 88 تا.


حالا به تصویر زیر دقت کنین:



این تصویر، اسامی کلید ها رو یکی یکی واسمون مشخص میکنه. همونطور که میبینین، روی هر کلیدِ سفید، 2تا اسم نوشته شده، یکی با حروف تکی انگلیسی که از C شروع میشه و به B ختم میشه (از چپ به راست)، و نوع دوم اسم گذاری هم که از Do شروع میشه و به SI ختم میشه. اینا همون الفبای اصلی موسیقی هستن.


همونطور که میدونین دوستان، کلا 2 تا سیستم برای نامگذاری نت ها هست، اولین سیستم مربوط میشه به غرب، و دومیش هم برگرفته از آهنگسازان اروپایی در اوایل 1900 میلادی هست که در اروپا، و آسیا استفاده میشه.


تا اینجا، هر کسی که اندک آشنایی ای با الفبای موسیقی داشته باشه، دیگه مشکلی نخواهد داشت با کلید های پیانو، دیگه چه برسه به اساتیدی که در زمینه ی ساز خاصی فعالیت داشتن قبلا. اجازه بدین ادامه ی مفهوم نت و فاصله ها رو واگذار کنیم به بخش تئوری موسیقی.


وقتی که میخوایم گامِ خاصی رو روی کلید های پیانو، پیاده سازی کنیم، باید نت های مربوط به اون گام رو بدونیم. با فشار دادن کلید مربوطه به اون نت، گام رو میشه اجرا کرد. بعنوان مثال، ساده ترین گامی که معمولا بعنوان اولین گام ماژور آموزش میدن، گامِ C یا همون Do ماژور هست (در پست های بعدی مفصلا توضیح داده خواهد شد)، که تشکلیل شده از نت های: C,D,E,F,G,A,B,C. شما با فشار دادن این کلید ها، گامِ دو ماژور رو اجرا کردین.


در ادامه ی مطلب اسامی کلید ها در ناحیه های مختلف مربوط به کلید های پیانو توضیح داده شده، به همراه شکل نت مربوط به هر ناحیه، که واسه علاقه مندان بسیار تا بسیار مفید خواهد بود.


همونطور که میدونین، و در بخش تئوری موسیقی توضیح داده خواهد شد، از هر نت تا همون نت در فضای بعدی رو میگن یک اکتاو (octave). بخش بندی کلید های پیانو از 0  نامگذاری میشن تا 8، که بصورت زیر هست:



توضیح اینکه، هر نت در هر اکتاو، که از صفر شروع میشه، با همین شماره خونده میشه. اکتاوِ صفر، فقط شامل نت های A و B هست (و البته کلید سیاه بینشون که واسه ساده سازی متن فعلا در زمینه ی کلید های سیاه صحبتی نمیکنم). در این اکتاو هر دوتا رو با A0 و B0 نشون میدن. بعدش اکتاو 1 هست که از C1 شروع میشه و به B1 ختم میشه. در اکتاو آخر هم که فقط نت C رو داریم که با C8 شناخته میشه.


نت مربوط به این کلید ها هم که در تصویر بالا مشخص هست، البته نت های A0 و B0 توی شکل نشون داده نشدن. واسه اون دسته از دوستانی که با کلید آشنایی ندارن، مبحث کلید رو در قسمت تئوری موسیقی انشالا باز خواهم کرد، اما بصورت کلی اگه بخوام بگم اولی از چپ کلید فا (یا همون F) هست، یعنی هر نتی که روی این خط (خط چهارم از پایین) بیاد نت فا خواهد بود. دومی هم کلید سل (G) هست، که مثلما یعنی هر نتی که روی این خط (خط دوم از پایین) بیاد، میشه نت سل.


پس بصورت کلی میشه: با دونستن نت مربوط به کلید خاص، راحت میشه اون کلید رو زد و صدای مربوطه رو هم شنید. پس نت ها رو باید مسلط بود، بدون هیچ گونه اشتباهی. لازم به ذکر هست که صدای کلید ها از سمت راست به چپ بم میشه، یعنی بم ترین صدا مربوط هست به کلید لا سمت چپ، و زیر ترین صدا مربوط هست به کلید دو سمت راست.



در پایان، دیدن عکس زیر، که 4 اکتاو ( از C2 تا C6) نت های مربوط به کلیدهای پیانو رو باهم توی یک تصویر نشون میده، خالی از لطف نیست:


سرزنده باشین و شاد دوستان خوبم...



پیشنهاد میکنم لینکهای زیر رو حتما مطالعه کنین دوستان عزیز:

چطور میتونیم نت های روی خطوط حامل رو سریع تشخیص بدیم؟؟!

دانلود مجموعه ی کاملی درباره ی گام ها و آکوردهای اصلی آن ها، به همراهِ فایل های صوتی تمامِ آکوردها و گام ها بر روی پیانو


نظرات 53 + ارسال نظر
arya جمعه 11 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 11:44 ب.ظ

درود، خیلی سپاسگزارم از این مقاله بسیار مفیدتون، و یه سپاس دیگه برای چیدمان تصاویر و توضیحات کاملا روان.

پاینده باشید دوست من

... جمعه 18 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 05:04 ب.ظ

عالییی بود مرسی

شاد باشین دوست عزیز

راشد دوشنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 01:36 ق.ظ http://dorsat.blogfa.com

سپاس دوست عزیزم
اگه برات ممکنه یه نت ساده بزار ما هم تمرین کنیم
اگه بفرستی به وبلاگم ممنونت می شم

سلام بر شما دو ست عزیز.

چشم، حتما. می بخشید، نبودم چند وقت روی وب.

پارمیس یکشنبه 12 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 04:37 ب.ظ http://paarmiss.blogfa.com

سلام ممنون از توضیحتون.من کلاس پیانو نرفتم اما خیلی علاقه دارم به نظرتون می تونم موفق بشم؟اگه براتون امکان داره یه نت موسیقی ساده بذارید تو وبلاگم . راست اگه خواستید به سولاتم جواب بدین (موفق شدنم و نت موسیقی ساده )در قسمت نظردادن جواب بدین. خواهش می کنم بازهم ممنون

سلام بر شما دوست عزیز

چرا که نه؟ من یک سال بیشتر نیست دارم پیانو کار میکنم، و این مطالبی که میبینین حاصل این مدت هست، که با کمک استاد البته آموختم، و بقیش رو هم تحقیق کردم و مطالعه، و تمرین.

هر کسی که بخواد میتونه با پیانو کار کنه، فقط یه مقدار اعتماد به نفس میخواد و تلاش دوست خوبم.

موفق باشید و پاینده.

راجب نُت هم، چشم. در اولین فرصت میگذارم چندتا نت ساده روی وبلاگ واسه استفاده ی دوستان.

[ بدون نام ] سه‌شنبه 21 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 04:02 ق.ظ

سلام...مرسی واقعامفیدبود

سلام دون خوبم.

ممنون از شما که مطالعه کردین نوشته رو.

سربلند باشین

مهربون چهارشنبه 5 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 12:12 ب.ظ

سلام چند روز پیش رفتم به کلاس موسیقی تا برای دوستم بپرسم که دف چطور اموزش ببینه قبلا خودم دوسالی سه تار میزدم توی کلاس یه پسر بچه کوچیک دیدم که پیانو میزد البته رویای کودکیم بود ولی انقدر تو زندگی غرق شدم که یادم رفته کلا چی میخوام

بی نهایت دوست دارم یه بار برای همیشه شانسمو امتحان کنم و به اروزهام برسم دلم میخواد پیانو بزنم
وقتی دارم این حرفها رو میزنم بی نهایت هیجان دارم و دلم پر از اشک شده دلم برای روزای که از دست دادم میسوزه یعنی ممکنه بتونم پیانو بزنم چقد باید هزینه کنم؟کلاس خوب کجا میتونم برم؟
اگه ممکنه راهنمایم کنید من در تهران دزندگی میکنم

سلام دوست من.

در هر سنی که هستین، یقینا واسه یادگیری پیانو دیر نیست. من خودم پیانو رو در 29 سالگی شروع کردم به یادگیری! البته قبلا تجربه ی 15 ساله ی گیتار و یک ساله ی سه تار رو داشتم، که البته در یادگیری پیانو کمکم کردن.

شما در بهترین شهری هستین که می تونین متناسب با بودجه و نیازتون، بهترین اساتید رو داشته باشین. به آموزشگاه های موسیقی سری بزنین و پرس و جو کنین واسه یافتن استادی مناسب.

از استادتون واسه خرید پیانو، متناسب با بودجتون، راهنمایی بگیرین. من ساکن بندرعباس هستم و اینجا میتونم به عزیزان راهنمایی هایی ارائه بدم واسه خرید پیانو. در تهران تنوع مراکز فروش پیانو رو داریم، و همچنین تنوع خود پیانو.

هیچ وقت برای یادگیری دیر نیست دوست من

اگر جایی نیاز به توضیحات بیشتری داشتین، بگید در خدمت شما هستم. تفاوت بین انواع پیانو ها رو میتونین در همین وبلاگ، در پست های قبلی مشاهده کنین و مطالعه بفرمایین، که دید خوبی به شما میده.

سلامت باشید و سرزنده مهربون

a پنج‌شنبه 13 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 09:21 ب.ظ

خیلی عالی بود متشکرم

سلام و سپاس از همراهی شما دوست عزیز

امین دوشنبه 31 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 06:05 ق.ظ

واقعا دستت درد نکنه عالیییییییییییی بود

ممنون دوست خوبم

[ بدون نام ] سه‌شنبه 22 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 10:40 ب.ظ

Vay aali bud. Man guitar mizanam va tu fahme kelid moshkel dashtam. Kheili be dardam khord. Merci.:-D

ممنونم از شما دوست عزیز. امیدوارم بقیه ی مطالب وبلاگ هم مفید باشن واسه شما

نگار جمعه 15 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 07:49 ب.ظ http://sazeghalam.blogfa.com

سلام . من 13 سالمه و از 5 سالگی با سلفژ و بلز و فلوت ریکوردر شروع کردم و از 9 سالگی هم با سه تار زدم . حالا هم یه مدته علاقه ی شدیدی به پیانو پیدا کردم و وقتی دنبالش رفتم به خاطر هزینه های سرسام آور پیانو از کلاس گرفته تا ساز دلسرد شدم . ولی وقتی فهمیدم با اینترنت هم میشه تا حدودی جلو رفت خیلی خوشحال شدم و واقعا به خاطر کمکتون ممنونم !

سلام دوست کوچولوی من

آفرین به شما که چیزی جلودارِ پیشرفتت نیست یقینا با استعدادی که داری به سرعت توی پیانو و پیشرفت میکنی.

واست بهترین آرزوها رو دارم نگار جان

هستی پنج‌شنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 06:14 ب.ظ http://taslime-hasti.blogfa

سلام و عرض ادب و احترام
سایت فوق العاده ای دارید خصوصا کلیپ های آموزشیتون بسیار خوب و گویاست
من از 5 سالگی ارگ می زدم اما گوشی کار کردم و متاسفانه با نت کار کردن برام خیلی سخت بود با اینکه علاقه بسیاری به نواختن پیانو داشتم نشد ادامه بدم و نیمه کاره در همون نواختن نت های 6/8 ارگ رها کردم
امروز با دیدن سایت شما دوباره علاقم برگشت که اینبار نواختن پیانو رو خودم با ارگ قدیمی (یاماها آ3) آغاز کنم
انشاالله بتونم پیانو بزنم
فقط نمی دونم چطوری روی هر دو دست تمرکز کنم هر کدوم یه نت بزنه

سلام دوست من.

یقینا با تمرین و تکرار، و انتخاب یک کتاب آموزش پیانو خوب، و البته مشورت با یک استاد میتونین به روزهای اوجتون برگردین، و البته پیانو رو هم به براحتی با دو دست اجرا کنین.

شاد باشین دوست عزیز

نسترن جمعه 6 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 05:36 ب.ظ

باسلام
وبلاگ بسیار خوب و عالی دارید ومن پیانو رو عالی یاد گرفتم خیلی ازتون ممنونم حالا راحت می تونم پیانو بزنم

سلام دوست عزیز. شاد باشید و موفق در یادگیری پیانو و زندگی

bita پنج‌شنبه 30 مهر‌ماه سال 1394 ساعت 11:09 ق.ظ

Hello.thanks for this.

خوش آمدید و شاد باشید دوست عزیز

Solmaz دوشنبه 4 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 01:58 ب.ظ

خیلى خوب بود مرسى

تشکر از حضور شما دوست من

یاور چهارشنبه 4 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 12:43 ق.ظ

خیلی عالی بود بسیارممنون وسپاسگذارم .ازاین راحت تر نمیشه

تشکر از محبت شما.

شاد باشید و سرزنده

sara دوشنبه 23 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 09:20 ب.ظ

سلام مطالبتون خوب بود ~ ولی امکانش هست لینک مستقیم دانلود بدین اون سایتی که دادین برای من اصلا باز نمیشه !!

این لینک رو آزمایش کنید دوست عزیز:
http://yektarayan.com/main.aspx
شاد باشید دوست عزیز

محمد یکشنبه 13 دی‌ماه سال 1394 ساعت 02:47 ب.ظ http://mininioton.blogfa.com

very very good like

very very thanks

parasto جمعه 18 دی‌ماه سال 1394 ساعت 11:08 ق.ظ

ممنونم ازآموزش کاملتون بازم ادامه بدید

تشکر از حضور شما دوست عزیز

سارا پنج‌شنبه 20 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 11:17 ق.ظ

عالی بود،قصد داشتم شروع کنم پیانو رو یاد بگیرم سرچ که کردم سایتتون بالا اومد واقعا عالی بود توضیحاتون برای ابتدای کار و شروعی بی پایان

سلام. پاینده باشین دوست من. امید که مابقی مطالب هم مفید باشن واستون

گ.م یکشنبه 7 شهریور‌ماه سال 1395 ساعت 02:40 ب.ظ http://GMozafarian.ir

درود
آقا خیلی خیلی خوب بود
بسیار بسیار خیلی خیلی زیاد زیاد تشکر

marshall پنج‌شنبه 11 شهریور‌ماه سال 1395 ساعت 09:16 ب.ظ

اقا واقعا دستت درد نکنه واسه کسایی مثل من که عشق پیانو هستن این یه چیز عااالیه واقعا ممنون

پویان چهارشنبه 5 آبان‌ماه سال 1395 ساعت 11:14 ق.ظ

واقعا ممنونم استاد

رضا دوشنبه 8 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 03:03 ب.ظ

عالی بود، مرسی

سعید دوشنبه 22 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 11:32 ب.ظ

تشکر صمیمانه از شما به خاطر این اموزش رایگان

یاسمن دوشنبه 6 دی‌ماه سال 1395 ساعت 09:54 ب.ظ

با سلام،و تشکر بابت توضیحاتتون
متاسفانه من نمیتونم جای دستامو روی کلاویها پیدا کنم

زری سه‌شنبه 5 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 10:35 ب.ظ

عالی بود مرسی دوست عزیز

maziar پنج‌شنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1396 ساعت 06:29 ب.ظ http://www.nicewindows.vcp.ir

سلام و درود بر شما
خیلی عالی بود سپاس گذارم

محسن یکشنبه 14 خرداد‌ماه سال 1396 ساعت 07:56 ق.ظ

سلام عالى بود ممنون

Radin dehghani پنج‌شنبه 8 تیر‌ماه سال 1396 ساعت 04:23 ب.ظ

ممنون از مقاله أى که در اختیار ما گذاشتید. وممنون از شکل های که گذاشتید.

رها شنبه 24 تیر‌ماه سال 1396 ساعت 05:30 ب.ظ

عالی بود مرسی

مریم یکشنبه 25 تیر‌ماه سال 1396 ساعت 03:08 ب.ظ

عالی بود ممنون

مبین پنج‌شنبه 29 تیر‌ماه سال 1396 ساعت 10:17 ق.ظ

سلام
ممنون از مطالب خوبتون من از 10 سالگی دارم بدون کلاس رفتن پیانو میزنم .
سایتتون عالیه

حامد دوشنبه 23 مرداد‌ماه سال 1396 ساعت 08:09 ب.ظ

مرسی بسیار مفید بود کمکم کرد.

mansix دوشنبه 10 مهر‌ماه سال 1396 ساعت 12:06 ق.ظ http://www.mansix.net

ممنون از آموزش خوبتون منتظر آموزش های بعدیتون هستم

nooshin دوشنبه 8 آبان‌ماه سال 1396 ساعت 12:37 ق.ظ

عااالی ممنون، خدا خیرتون بده

شیما یکشنبه 21 آبان‌ماه سال 1396 ساعت 06:41 ب.ظ

مرسی خیلی مفید بود

سید حسین یکشنبه 28 آبان‌ماه سال 1396 ساعت 05:44 ب.ظ

سلام ،بسیار روان وزیبا مطالب بیان شده و بنظر میرسه برای هر خواننده ای قابل فهم و بهره برداری باشه.

با درود و سپاس به نویسنده که سخاوتمندانه این مطالب را به اشتراک میگذارن

afshin جمعه 20 بهمن‌ماه سال 1396 ساعت 01:14 ب.ظ

با سلام
خیلی واضح و شیوا توضیح داده اید
متشکرم

علی دوشنبه 30 بهمن‌ماه سال 1396 ساعت 05:14 ب.ظ

سلام عالی عالی

کربنات کلسیم پنج‌شنبه 3 خرداد‌ماه سال 1397 ساعت 04:36 ب.ظ http://parschemical.com/catproduct/کلسیم-کربنات

سایت زیبا و تحسین بر انگیزی دارید
موفق باشید

آبی پنج‌شنبه 10 خرداد‌ماه سال 1397 ساعت 01:15 ق.ظ http://ebi

سعید ابراهیمی سه‌شنبه 22 خرداد‌ماه سال 1397 ساعت 11:13 ب.ظ

تشکر دوست عزیز

هستی سه‌شنبه 2 مرداد‌ماه سال 1397 ساعت 09:20 ب.ظ

لاییییک

melika پنج‌شنبه 19 مهر‌ماه سال 1397 ساعت 12:01 ق.ظ http://magsho.com

بسیار عالی باز هم از این آموزش ها بزارین

ملینا یکشنبه 6 آبان‌ماه سال 1397 ساعت 06:40 ب.ظ

عالی بود ممنون

reysey جمعه 3 خرداد‌ماه سال 1398 ساعت 11:43 ق.ظ

خیلی مفید بود مرسی

مرجان جمعه 28 تیر‌ماه سال 1398 ساعت 10:25 ق.ظ

سلام مرسی از توضیحات مفیدتون من میخوام نت ها را قبل از کلاس رفتن یاد بگیرم ولی نمیدونم کدوم مدل نام گذاریا یاد بگیرم میشه لطفا راهنماییم کنید؟

میلاد جمعه 11 مرداد‌ماه سال 1398 ساعت 09:06 ب.ظ

ممنون بابت آموزش مختصر و مفیدتون..سربلند باشید

آروین دوشنبه 6 آبان‌ماه سال 1398 ساعت 05:40 ب.ظ

ایول عالیه

سایت و مطالبتون عالیه
ممنون ازتون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد