دوست من، پیانو

دوست من، پیانو

آموخته های من از نوازندگی پیانو
دوست من، پیانو

دوست من، پیانو

آموخته های من از نوازندگی پیانو

چطور میتونیم نت های روی خطوط حامل رو سریع تشخیص بدیم؟؟!

دوستان عزیز، یک مشکلی که خیلی از ماها در ابتدای راهِ یادگیری موسیقی داریم، یا حتی بین کسایی که موسیقی رو خیلی وقته که شروع کردن هم دیده میشه، اینه که با دیدنِ نُتِ روی خطوطِ حامل، نمیتونن سریع بگن که چه نُتی هست. باید از یه نُتِ خاص شروع کنن به شمارش تا برسن به اون نُت.

 

واسه شروعِ یادگیری، شمُردن خیلی هم خوب هست، چون پشتِ سر هم بودنِ نُتها رو به ما میفهمونه

 

همه ی ما با خطوطِ حامل آشنایی داریم. میدونیم که واسه پیانو شاملِ دو دسته ی پنج خطی میشه، که میان و روی این خط ها یا بینشون، یا بالا یا پایین این خطوط یه سری علامت میذارن، که بهشون میگن نُت. مثل عکسِ زیر

 


میدونیم که نُت ها از اینایی که اینجا کشیده شدن بیشترن. واسه اینکه دقیقا بفهمین چندتا نُت هست، به این پست مراجعه کنین دوستان.

 

خوب، سوالی که مطرح هست اینه که: چجوری این نُت ها رو به خاطر بسپریم؟! آیا راهی هست که توی حفظ کردنِ این نُت ها کمکمون کنه؟

 

من اینجا چند تا نکته رو میگم، که میتونه کمک کنه واسه یادگیری هرچه سریع ترِ نُت های روی خطوطِ حامل.

 

1- اول اینکه نُتها از پایین به بالا شمرده میشن، و هرچی میریم به بالا، صدا زیرتر میشه، و هرچی میایم پایین صدا بم تر میشه. بالا رفتن روی خطوطِ حامل، مثل اینه که روی پیانو از سمت چپ بریم به سمتِ راست.

 

2- ساده ترین نُت هایی که به خاطر سپردنشون از همه راحت تر هست،یکی نُتی هست که جلوی کلیدِ سُل، در پنج خطِ حامل بالایی، که مربوط به دست راست هست میشه، و همچنین نتی که جلوی کلیدِ فا در پنج خطِ حامل دوم، که پایینی هست و بهشون میگن "خطوط حامل مضاعف". جلوی کلیدِ سُل، اسمِ نُتِش میشه سُل (دومین خط). و جلوی کلیدِ فا، اسمِ نُتِش میشه فا (چهارمین خط).

 


3- نُتِ سومی که حفظ کردنش خیلی سادست، نُتِ دو هست. توی شکل زیر، من 4 تا نُتِ دو رسم کردم. دوتای وسطی که یکی هستن، و باهم فرقی ندارن. یکی بالای خطوط حامل پایینی هست، یکی هم پایینِ خطوطِ حاملِ بالایی (گیج نشین دوستان، خیلی راحته، یخورده تمرکز میخواد فقط). بغیر از این دوتا، اگه دیدین زیرِ خطوطِ حاملِ پایینی دوتا خط مضاعف کشیدن و روش نُت نوشتن، میشه نُتِ دو. همچنین اگه بالای خطوط حامل بالایی، دوتا خط مضاعف کشیدن و روی خط دوم نُت گذاشتن میشه نُتِ دو.



4- چهار تا نُتِ دیگه هست که خیلی راحت میتونین اینا رو تا دیدین بگین چی هستن. شکلِ زیر رو نگاه کنین، فقط کافیه از هر کدوم از نُت های خطوطِ حامل، یکی رو بدونین، تا دومیه رو سریع بگین. نُتِ روی خط اول، از خطوطِ حامل پایینی هست سُل. و نُتِ روی خط پنجم از خطوطِ پایینی هست لا! خیلی جالبه نه؟!! حفظش کنین پس. نُتِ روی خط اول از خطوطِ حامل بالایی هست می، و نُتِ روی خط پنجم، از خطوطِ حامل بالایی هست فا!! یعنی چی؟ یعنی پشت سر هم هستن از توی حروفِ الفبای موسیقی.



5- در هر صورت، دونستنِ نُت های همنام روی خطوط، یا بینِ خطوط، میتونه کمک کنه واسه شمردن و فهمیدنِ بقیه ی نُت ها. به شکلِ زیر نگاه کنین، تمامِ این نُت ها دو هستن!! کافیه چند بار روی یه کاغذ این شکل پایینی رو تمرین کنین، تا همه ی نُت های دو رو توی ذهن خودتون واسه همیشه ثبت کنین. وقتی نیاز به فهمیدن بقیه ی نُت ها هست، میشمرین. به مرحله ای خواهید رسید که دیگه نیازی به شمردن نخواهید داشت.



حالا نظرتون رو به عکس زیر جلب میکنم. تمامِ نُت هایی رو که توی آموزش بالایی یاد گرفتیم رو گذاشتم کنار هم. اگه اینا رو یاد بگیرین، راحت میتونین بقیه ی نُت ها رو هم سریع بگین که چی هست!




راه های دیگه ای هم هست واسه به خاطر سپردنِ نُت ها. 


اولین راه، بخاطر سپردنِ این دوتا ترتیب هست: GBDF و ACE، که توی شکلی که در لینکِ زیر اومده به خوبی منظور رو میرسونه. حتما لینک رو ببینین و عکسش رو ذخیره کنین دوستان.



لینک تصویر روش GBDF و ACE



راه بعدی پیشنهادی: جمله سازی با حروفِ اولِ نُت ها. چیزی مثلِ شکلِ زیر، که در کنار هم قرار دادنِ حروفِ نُت های بینِ خطوطِ حاملِ کلیدِ سُل، کلمه ی  FACE، یعنی "صورت"، رو می سازه:

 


واسه کامل شدنِ بحث، جملاتِ انگلیسی ای رو هم که واسه بخاطر سپردنِ نُت های روی خطوطِ حامل معمولا حفظ میکنن رو مینویسم واستون:

 

توی عکس بالا دیدین که واسه نُت های بینِ خطوطِ حامل کلیدِ سُل شد کلمه ی FACE 

واسه روی خطوطِ حاملِ کلیدِ سُل جمله ای مثلEvery Good Boy Deserves Fudge، حروفِ اولِ پر رنگ رو که بذارین کنار هم میشن نُت های E  G  B  D  F 



واسه بینِ خطوطِ حاملِ کلیدِ فاAll Cows Eat Grass. که میشه نُت های   A   C   E   G 

واسه رویِ خطوطِ حاملِ کلیدِ فا: Good Boys DFine Always  که میشه نُت های

   G   B   D   F   A

 

البته روش سومی که نوشته شده، یک روش دو مرحله ای هست که نیاز به بررسی کلمات داره، که توصیه نمیشه. اما اگه واسه شما عمل میکنه، ازش استفاده کنین

به هر روشی که عمل کنین، مهم فهمیدنِ این خطوطِ حامل هست. راه رسمیش هم اینه که هر قطعه ای که اجرا میکنین، نامِ نُتی رو هم که اجرا میکنین رو بگین. انقدر این کار رو تکرار کنین، که تمامِ نُت ها ملکه ی ذهنتون شن.

 

به امیدِ موفقیت همه ی شما دوستان...


پُست قبلی رو حتما مطالعه بفرمایین دوستان


نظرات 26 + ارسال نظر
khaled چهارشنبه 16 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 07:05 ب.ظ http://guitarismystory.blogfs.com

دوست من لینکت کردم لطفا منو به اسم اموزش گیتار به زبانی ساده لینک کن

لینک شدید دوست نازنین

داشاکل شنبه 23 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 01:35 ق.ظ

سلام
از این حس دوستانه‌ای که در این نوشته ها برای یاد دادن گامهای اول به کسایی که مردد تو چهارچوب دروازه دنیای آهنگین ایستادن سپاسگذاری می‌کنم.
لطفاً شکل اول مربوط به مورد ۵ رو درست کنید. نت دو روی دو خط بالا باید باشه نه یه خط.

سپاس از شما دوست عزیز

احتمالا به دلیل خستگی در زمان ساختن این تصاویر حواسم نبوده و نُتِ دو رو اشتباه گذاشتم.

شاد باشین و سلامت دوست عزیز

شهرزاد چهارشنبه 2 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 01:07 ق.ظ

بسیار عالی و لذت بخش بود این روش واسه یاد گرفتن. من که خیلی استفاده کردم. سپاس فراوان

ممنونم از شما دوست من.

به وبلاگم خوش آمدین. شما رو به وبسایتم دعوت می کنم:
http://www.zareilearning.com

:) یکشنبه 3 فروردین‌ماه سال 1393 ساعت 05:15 ب.ظ

سلام و درود بر شما
سپاس فراوان از مطالب ارزشمندتون ...
و ممنون از وقتی که روش گذاشتید!
خیلی استفاده کردم

سلام و خوش آمدین به "دوست من، پیانو"

امیدوارم سایر مطالب واستون مفید باشن. شما رو به وبسایتم دعوت میکنم، این وبلاگ دیگه بروزرسانی نمیشه دوست من :
http://www.zareilearning.com

شکوفه پنج‌شنبه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 05:34 ب.ظ http://shekofe92.blogfa.com

خیلی ممنون که به این خوبی توضیح دادید

ممنون دوست من، خوش آمدین

آناهید سه‌شنبه 24 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 03:57 ب.ظ http://http:/

توضیحات شما کاملا صحیح بود دستتون درد نکنه مشکل یادگیری نت های من هم به زودی حل شد

خوشحال هستم دوست عزیز. شاد باشید

سیما جمعه 13 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 07:26 ب.ظ

سلام دوست عزیز مطالب شما بسیار مفید بود . در این زمینه برای آموزش پسر 8 ساله ام تحقیق و مطالعه میکنم. از سخاوت شما در یاد دادن مطالب به دیگران تشکر میکنم. ضمنا من هم کتاب " تئوری موسیقی برای نو آموزان " تالیف باربارا وارام با ترجمه ایلیا بهارلو را به دوستان معرفی میکنم که من خیلی ازش برای تفهیم مطالب به پسرم استفاده میکنم. براتون بهترین و عالیترینها را آرزو می کنم.

علیرضا شنبه 28 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 10:25 ق.ظ http://donyaejahan.blogfa.com

سلام .
از مطالب پر محتواتون کپی گرفتم با ذکر منبع.
عالی بود تشکر
بدروووود

سلام دوست عزیز. زنده باشید

الهام سه‌شنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1395 ساعت 10:27 ق.ظ

دوست عزیز سلام
راهنمایی هات بسیار مفید بودن
امیدوارم موفق باشی
من یهمدتی هست کلاس میرم استاد خیلی سخت گیری دارم در عین حال توضیحاتش در مورد یادگیری و راه های یادگیری نت ها بسیار ناچیزه من هر روز سه ساعت بیشتر تمرین می کنم امیدوارم راه بیفتم
این یکی از آرزوهامه
برام دعا کنید

سلام دوست خوبم
براتون بهترین آرزوها رو دارم؛ و میدونم کسی که با علاقه به تمرین میپرداز، صد در صد موفق هست. به زودی روی سِن مینوازین

شمه دوشنبه 12 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 02:18 ب.ظ

داداش عالی بود فداااااااااااا

دکتررررر سه‌شنبه 2 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 10:37 ب.ظ

.

فرزانه یکشنبه 17 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 03:44 ق.ظ

ممنون از روشهای آموزشتون،امیدوارم از پسشون بر بیام

فاطی جمعه 18 فروردین‌ماه سال 1396 ساعت 02:34 ب.ظ

منم عاشق نت و موسیقی ام

مهرانه سه‌شنبه 7 شهریور‌ماه سال 1396 ساعت 09:27 ب.ظ

وای عااالی بود ینی

نیلوفر سه‌شنبه 21 شهریور‌ماه سال 1396 ساعت 09:12 ب.ظ

خیلی ممنون به کارمن خیلی اومد و من دیگه مشکلی ندارم

مهدی شنبه 9 دی‌ماه سال 1396 ساعت 04:32 ق.ظ

عاااالی بود. ممنون

milad دوشنبه 9 بهمن‌ماه سال 1396 ساعت 02:59 ب.ظ

با درود و سپاس فراوان از اینهمه سخاوتو ذوق در تعلیم به دیگران
یه دنیا قدر دان شمام که با نحوه روان و دقیق توضیح دادن و تشویقو ایجاد انگیزه و شوق،به آدم کلی انرژیو عشق میدین واسه تلاش کردنو موفق شدن،با حرفای شما دوباره همون شوقو انگیزه کودکی واسه نواختنو اهنگساز شدن در من بعد از حدود سی سال دوباره زنده شد،عشقو ایثار گوهر نایابیست در زمانه ما،که هنوزم میشه در قلب انسانهای بزرگی چون شما پیدا کرد

milad چهارشنبه 18 بهمن‌ماه سال 1396 ساعت 02:10 ب.ظ

‎با درود و سپاس فراوان از اینهمه سخاوتو ذوق در تعلیم به دیگران
‎یه دنیا قدر دان شمام که با نحوه روان و دقیق توضیح دادن و تشویقو ایجاد انگیزه و شوق،به آدم کلی انرژیو عشق میدین واسه تلاش کردنو موفق شدن،با حرفای شما دوباره همون شوقو انگیزه کودکی واسه نواختنو اهنگساز شدن در من بعد از حدود سی سال دوباره زنده شد،عشقو ایثار گوهر نایابیست در زمانه ما،که هنوزم میشه در قلب انسانهای بزرگی چون شما پیدا کرد

maria دوشنبه 23 بهمن‌ماه سال 1396 ساعت 11:00 ق.ظ

خیلی ممنون.
من با این پیج خیلی چیزا یاد گرفتم.
خیلی مفید و عالی

گیتا یکشنبه 10 تیر‌ماه سال 1397 ساعت 07:33 ب.ظ

خیلی ممنون .. مطالبتون خیلی مفید و خوب بود

Elnaz یکشنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1398 ساعت 07:27 ب.ظ

ممنونم از راهنمایی و مطالب مفید من.که خیلی استفاده کردم سپاس

مریم سه‌شنبه 26 شهریور‌ماه سال 1398 ساعت 08:26 ب.ظ

واقعا خدا خیرتون بده . من خودم دارم پیانو رو یادمیگیرم و برادرم هم ویالون میزنه اما هرکاری کرد من نت ها رو یاد نگرفتم واسه همین از موسیقی زده شدم. اما الان دوباره کتابم رو باز کردم که یاد بگیرم دیدم کلی باید بشمرم از نت سل بیام بالا یا پایین تا نت های دیگه رو تشخیص بدم واسه همین زدم آموزش آسان نت موسیقی که خدارو شکر پیج شما رو دیدم و اصلا باورم نمیشه که یاد گرفتم.
واقعا خدا خیرتون بده

محسن لرستانی یکشنبه 21 مهر‌ماه سال 1398 ساعت 03:00 ق.ظ

سلام استاد عزیز بسیار ممنونم از شما تمرین این هفته من که استادم گفته یاد گرفتن این جای نتها بود ولی روش خاصی و بهم نگفت چشمم خورد به مطالب مفید شما که تا اخر مطالعه کردم همه را یاد گرفتم بسیار از شما سپاسگذارم امیدوارم واز خدا میخواهم همیشه بهترین ها را به قلب پاک مهربانو بخشندتون هدیه بده آامین

مریم جمعه 4 مهر‌ماه سال 1399 ساعت 08:06 ب.ظ

سلاممم واقعا ممنونم. من قبلاً این مطلب رو خونده بودم و نت رو بعد از ۱۰ سال کلنجار رفتم یه روزه یاد گرفتم اما خیلی وقت بود دیگه تمرین نکرده بودم یادم رفته بود. اومدم تو گوگل دوباره سرچ کردم دیدم سایتتون رو پیدا نمیکنم همه سایت های دیگه هم خیلی کلی گفته بودن و چیزایی بود که من نمی‌فهمیدم

الهه چهارشنبه 18 فروردین‌ماه سال 1400 ساعت 12:03 ب.ظ

بی‌نظیر بود. خیلی سپاسگزارم.

آزاده پنج‌شنبه 19 آبان‌ماه سال 1401 ساعت 09:24 ب.ظ

خیلیییییی ممنونم از ابتکاری که در اموزش به خرج دادین و راه رو برای خیلی ها آسان کردین

شاد باشین دوستِ عزیز

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد