دوست من، پیانو

دوست من، پیانو

آموخته های من از نوازندگی پیانو
دوست من، پیانو

دوست من، پیانو

آموخته های من از نوازندگی پیانو

آکوردها (1)

سلام بر دوستان خوبم.

 

در خدمت شما هستم با شروعِ مبحثِ آکوردها. باید عرض کنم که بسیار تا بسیار مبحث آکوردها سادست!! اما از اونجایی که نگاهِ خیلی از ما کلا به موسیقی یه نگاهِ سخته، خیلی از مسائل واسمون مشکل میشه درکشون، درست مثلِ گام ها. اگه با وبلاگ، و سری آموزشی گام ها همراه بوده باشین، دیگه با اونا مشکلی نخواهید داشت. در آینده انشالا یه فایل کامل در رابطه با گام ها آماده میکنم و در اختیار دوستان قرار میدم.

 

خوب، برگردیم به موضوع این پُست. اول دوتا تعریف:

فاصله ملودیک: کلا نسبتِ دوتا نُت به هم رو میگن فاصله، اینو از مباحث فواصل 1 و 2، که لینکش در انتهای همین پُست گذاشته میشه فهمیدیم. ملودیک یعنی پُشتِ سر هم. نتیجه: فاصله ی ملودیک یعنی اینکه من دوتا نُت رو، حالا در هر فاصله ای از هم که باشن، بصورت پشت سر هم اجرا کنم.

فاصله ی هارمونیک: هارمونی یعنی همراهی کردن. وقتی میگن دوتا مطلب با هم هارمونی دارن، یعنی با هم و بدون تاخیر انجام میشن. توی دنیای موسیقی و نُت، میشه نُت هایی که بصورت همزمان اجرا میشن. فاصله هم اینجا یعنی نُت هایی که با هم متفاوتن، و ممکنه در هر فاصله ای از هم باشن.

این عکس رو ببینین تا دقیق معنی فاصله ی هارمونیک و ملودیک رو متوجه بشین دوستان:

دقت کنین که مهم حالت اجرای نُت ها نسبت به هم هست، نه فاصله ی نُت ها. مثلا توی مثلاِ بالا، توی هر دوتا گروه، نُت اول (پایینی) دو هست، و نُت دوم (بالاییش) می. که طبق مبحث فاصله ها، نُتِ می در فاصله ی سوم از نُتِ دو قرار داره.

حالا به این فکر کنین که اصلا از آکورد کجاها استفاده میشه؟ تا حالا هرچی با پیانو تمرین کردین، بنظر شما کارِ آکورد چی بوده؟ مشخصا این بوده که با ملودی همراهی کنه! همین و بَس. هارمونی، یعنی همراهی. شما ملودی میزنین، واسه اینکه صدای کل مجموعه ای که اجرا میکنین دلنشین باشه، و حس و حالِ همراهی رو ایجاد کنه، با قطعتون آکورد میگیرین. حالا این آکورد میتونه شکلِ اجراش متفاوت باشه، که بصورت مرحله به مرحله همشونو باهم مرور میکنیم.

 

تعریفِ آکورد بصورت خیلی ساده و خلاصه اینه که: چندتا نُت رو با هم اجرا کنیم. درست مثلِ فاصله ی هارمونیک توی تصویر بالا، که دوتا نُت رو با هم اجرا کرده. فقط باید دقت کنیم که کمترین تعدادِ نُتی که با هم اجرا میشن، و اسمِ آکورد میگیرن هست: 3 نُت. این آکوردها، ساده ترین های انواع مختلف آکورد هستن. اسمِ آکوردهایی که 3 تا نُت داره هم هست Triad. پس هر جا گفتن Triad، یعنی آکوردِ 3 صدایی، یا آکوردِ 3 نُتی. عکس زیر رو ببینین دوستان:



این عکس، خیلی خیلی جالب و مفید هست. تعاریفِ خیلی از آکوردها توی همین یک تصویر هست، که کم کم همشونو بررسی و مرور میکنیم. اما توی این پست، یک نگاه اجمالی داریم به همشون.

 

سوال: گامِ مشخص شده در تصویرِ بالا چیست؟

 

جواب: اول اینکه توی سرکلید هیچ علامتِ دیز و بِمُل وجود نداره، پس گامِ ما یا دو ماژور هست، یا لا مینور. واسه تشخیص اینکه کدومه، من به اولین نُتی که در اولین آکورد اجرا شده نگاه میکنم. اولین آکورد، اونی هست که جلوی کلیدِ سُل کشیده شده. اولین نُت، یعنی پایین ترین نُت، که میشه همون نُتِ تُنیکِ هر گام. میبینیم که دو هست. پس این عکس، روی گامِ دو ماژور تنظیم شده!

 

مطلبی که باید بگم اینه که این تصویر تمامِ آکوردهای Triad مربوط به گامِ دو ماژور رو نشون میده. چرا؟  چون تمامِ آکوردها، دقیقا از روی نُت های گامِ ماژور ساخته شدن. ببینین، هیچ نُتی دیز یا بِمُل نداره، یعنی همشون روی کلیدهای سفید پیانو اجرا میشن. ببینین، همه ی آکوردها 3 تا نُت دارن، پس همشون Triad هستن.

قانونی که در ساختنِ آکورد های 3 صداییی باید بدونیم این هست که: هر نُتی که میخواین توی یک گام، آکوردِ 3 صداییش رو بسازین، اونو بعنوانِ پایه ی آکورد مد نظر میگیرین، و بهمراهِ نُتِ فاصله ی سوم و فاصله ی پنجمش اجرا میکنین. این میشه آکوردِ Triadِ مربوط به اون نُتِ پایه. به عکس دقت کنین. اولین آکورد، همونطور که بالاش نوشته هست: دو ماژور (C). اگه به نُتهاش دقت کنین، میبینین که نُتِ دو، می، و سُل رو با هم بصورت هارمونیک نوشته. زیرِ اون آکورد هم اگه دقت کنین اومده و اسمِ نُت ها رو مشخص کرده که از پایین میشه دو (C) ، می (E) و سُل (G). کنارشون هم یه سری عدد گذاشته که به ترتیب از پایین نوشته 1، 3 و 5، که منظور همون فاصله ها نسبت به نُتِ دو هست. اگه با مبحث فاصله ها آشنایی ندارین، حتما به لینک های فواصل 1 و 2، زیرِ همین پُست مراجعه کنین دوستان.

 

پس ما توی این پُست، آکوردِ دو ماژور رو یاد گرفتیم. با اجرای این نُت ها، شما آکورد Triad مربوط به دو ماژور رو می تونین اجرا کنین. قضیه اینجاست که اینا قانون دارن! اگه شما همین فاصله ها رو از نُتِ بعدی، یعنی ر شروع کنین، میرسین به سه تا نُتِ ر، فا و لا. این آکورد دیگه ماژور نیست!! دلیلش رو توی پُست های بعدی، و بعد از مبحثِ فواصلِ 4 توضیح میدم خدمتتون.

 

تا صحبتی دوباره، پاینده باشین دوستان...


مباحث مرتبط:

فواصل (1)

نظرات 1 + ارسال نظر
عاطفه یکشنبه 31 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 07:24 ب.ظ

ببخشید پس اکور پنجم نمایان و هفتم و این جور چیزها دیگه چیه؟

سلام بر شما دوست عزیز.

کارِ آموزشِ گام ها و آکوردها در این وبلاگ بصورت گام به گام و طبقه بندی شده هست. اگه به زیرشاخه های مربوط به این دو مطلبی که گفتم، از ستون سمت راست، مراجعه کنین، میبینین که کارِ تدریسِ گام ها تمام شده، و الان رسیدم به آکوردها.

مطالبی که فرمودین رو همزمان با آموزش فواصل در آینده به وبلاگ اضافه خواهم کرد.

شاد باشین و سلامت.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد