دوست من، پیانو

دوست من، پیانو

آموخته های من از نوازندگی پیانو
دوست من، پیانو

دوست من، پیانو

آموخته های من از نوازندگی پیانو

شکل گیری گام ماژور، دیز دار (1)، Circle of Fifth

سلام دوستای نازنینم.


قبل از هر چیز، یه نگاهی به این عکس بندازین:



واسه دیدن عکس به اندازه ی اصلی، روی لینک زیر کلیک کنین و دانلودش کنین دوستان


Circle of Fifth


باور بفرمایین، اگه این عکس رو متوجه بشین، کُل گام های ماژور و مینور رو مسلط شدین!! فقط کافیه این عکس رو پرینت کنین بزنین به دیوار، که هر روز ببینین و یه جزئی ازش رو مرور کنین، همین!


حالا توضیحات لازم در خصوص این عکس محشر!!

این عکس، سرکلید های گام های مختلف رو نشون میده، به همراه گام ماژور و مینور مربوط به اون سرکلید. قبل از اینکه بخوام راجب عکس بصورت کامل توضیحی بدم، بذارین اول راجب شکل گیری گام ماژور یه توضیحی بدم خدمت شما، بعدش میریم سراغ عکس و مرور اون.

 

اول این عکس رو نگاه کنین دوستای عزیز



قبلا اشاره ای مختصر به مفهوم گام شده، و تعاریفی در این زمینه ارائه شده، که به دوستان پیشنهاد میکنم واسه دنبال کردنش کلیه ی مطالب بخش گام شناسی رو مطالعه کنن، بعد بیان سراغ این نوشته. عکسی که میبینین، مربوط هست به گام دو ماژور. در این گام، همونطور که مشخصه، از نُتِ دو (C) حرکت شروع میشه، میره به نُتِ ر (D)، بعدش می (E)، بعدش فا (F)، بعدیش هم سُل (G)، بعدش لا (A)، بعدش سی (B)، و در نهایت دوباره میرسه به خود نُتِ اولی که هست دو. به این میگن یک اکتاو، که از یک نُت شروع میشه، و همه ی نُت های مابین رو میگذرونه و دوباره به خودش میرسه.

ببینین که بعد از علامت کلید سُل، هیچ نمونه دیز یا بمُلی وجود نداره. یعنی اگه بعد از کلید، در قسمت سرکلید ما هیچ علامت دیز و بمُلی نداشته باشیم، یعنی گامِ ما دو ماژور هست.


اگه خوب دقت کنین، این گام، به دو قسمت کلی تقسیم شده که اسمشون رو گذاشته Tetrachord ( تِتراکورد یا همون دانگِ خودمون، شنیدین میگن صدای خواننده ای شش دانگه؟ این همون دانگِ! توضیحاتش رو مفصلا خدمتتون بعدا عرض میکنم). هر تتراکورد شامل چهار تا نُت هست. خوب به این شکل توجه کنین و به خاطر بسپرین گامِ دو ماژور رو.


حالا میریم سراغ زیرِ نُت ها. همونطور که میبینین، دوتا حرف اون زیر بین هر دوتا نُت گذاشته: W حرف اول کلمه ی Whole هست، به معنی "کامل"، و H حرف اول کلمه ی Half هست، به معنی "نیمه" یا "نصف". حالا بیاین از اول این گام، با توجه به این حروف حرکت کنیم بریم جلو بینیم به کجا میرسیم! اولین نُت، نُتِ دو هست. بعدش گفته یک حرکت کامل داریم، میرسیم به نُتِ ر. از ر به می هم میگه یک حرکت کامل داریم. از نُتِ می به فا هم میگه یک حرکت نصف داریم، و... . فکر کنم یه عده از دوستان حدس زدن قضیه از چه قراره! میگه فاصله ی نُتِ اول تا نُتِ دوم کامل هست، یعنی یک پرده ی کامل. یعنی نُتِ دو تا نُتِ ر یک پرده فاصله داره، که این فواصل رو قبلا کامل در مبحث کلیدهای سیاه پیانو خدمتتون توضیح دادم، به اون بخش مراجعه کنین لطفا عزیزان. همینجوری پیش میره تا برسه به نُتِ دو در آخر گام.


قابل توجه عزیزان: الان شما هرچی گام ماژور هست رو یاد گرفتین!!! یعنی چی؟ عرض میکنم خدمتتون. الگوی حروفی که زیر گام دو ماژور نوشته شده رو به خاطر بسپارین، از هر نُتی که شروع کنین به حرکت، و این الگو رو حفظ کنین، به یه گام خاص رسیدین، که البته قانون داره که از چه نُتی شروع کنین به حرکت، که تا چند لحظه دیگه عرض میکنم خدمتتون. پس الگوی گام ماژور، از چپ به راست میشه:

W W H W W W H 

مثلا: من اگه بخوام از نُتِ سُل شروع کنم به حرکت، که گامِ سُل ماژور رو بسازم، اول باید به اندازه ی یک پرده ی کامل از سُل برم به جلو، که میرسم به لا. بعدش از لا به اندازه ی یک پرده کامل برم جلو که میرسم به سی. بعدش از سی به اندازه ی نیم پرده برم جلو میشه دو. از دو به اندازه یک پرده میرم جلو میرسم به ر. از ر به اندازه ی یک پرده میرم جلو میرسم به می. از می اگه من به اندازه ی یک پرده ی کامل برم جلو دیگه به فا نیمرسم، میرسم به فا دیز! پس من توی گامِ سل ماژور، نُتِ فایی که دارم، بصورت خود فا نیست، بلکه بصورت فا دیز هست. از نُتِ فا دیز هم وقتی به میزان نیم پرده برم جلو میرسم دوباره به سُل، که به این شکل کُلِ گام سل ماژور ساخته شد. پس گامِ دو ماژور، هیچ دیز و بملی نداره، اما گامِ سُل ماژور یکی دیز داره، اونم روی نُتِ فا هست.


خُب حالا اینا رو چجوری به خاطر بسپاریم؟!! منکه نمیتونم هی هر بار گامی رو میخوام بفهمم بیام این الگو رو هی تکرار کنم که؟! چه کنیم حالا؟ هیچ کاری نمیخواد انجام بدین، بغیر از یک کار فقط! اونم اینه که اون عکسی که اول پُست بود رو پرینتش کنین بزنین روی دیوار و هر روز نگاش کنین! همه ی گام ها، به همراه اینکه توی کدوم گام دیز بمُلاش چیا هستن توی اون عکس مشخص شدن. به عکس الان نگاه کنین: اون بالا ی بالا، توی ساعت دوازده عکس نوشته C Major، که همون دو ماژور هست. فعلا کاری به زیرِش که نوشته A minor نداشته باشین. از اونم بیاین پایین تر، میبینین که پنج تا خط حامل کشیده، روش نه دیز گذاشته، نه بمُل. پس میفهمین که گامِ دو ماژور، هیچ دیز بمُلی نداره. هر نُتی که گذاشتن جلوتون دیدین که سرکلیدش این شکلیه میگین گام چی هست؟ دو ماژور. حالا برین به سمت راست اون، میبینین که نوشته G Major، این همون سُل ماژوره. ببینین، خوب که دقت کنین روی خطوط حامل مربوط به اون، روی خط حامل پنجم از پایین، که نشون دهنده ی نُتِ فا هست، یه علامت دیز گذاشته. این یعنی توی گامِ سُل ماژور، ما یک دیز داریم، و اون دیز هم فا هست. هرجا این سرکلید رو دیدین میفهمین این گام سُل ماژوره! به همین راحتی.


نُکته ی آخر اینه که: چرا بعد از گامِ دو ماژور، توی اون عکس بالایی، اومده سُل ماژور رو گذاشته؟! چکار کنیم که این بخاطرمون بمونه. لطفا به گامِ دو ماژور یه نگاهی بندازین. به من بگین اسم نُتِ پنجمی، وقتی که از خود دو شروع کنین به شمردن چیه؟ یعنی اولی میشه دو، دومی میشه ر، سومی میشه می، چهارمی میشه فا، و پنجمی میشه سُل. یعنی بعد از دو، اولین نُت در تتراکورد دوم میشه سُل. واسه ساختن گام ها، میان یک گام رو میکشن، بعد با اولین نُت از تتراکورد دوم میرن سراغ گام ماژور بعدی رو میکشن. عکس زیر مربوط هست به گامِ سُل ماژور:



همونطور که میبینین، قسمت تتراکورد اول، عین همون تتراکورد دوم در گام دو ماژور هست، و قسمت تتراکورد دوم هم ادامه ی گام هست، تا برسه به نُتِ سُل. و نُتِ فا در این گام دیز داره. حالا به نظر شما بعد از گامِ سُل، نوبت به کدوم گامِ ماژور هست؟ با توجه به عکس بالا: میشه نُتِ اول در تتراکورد دوم دیگه؟ که میشه نُتِ ر، پس گام بعدی هم هست گامِ رِ ماژور. حالا یه نگاهی به همون عکس اولی در این نوشته بندازین، میبینین که سمت راست گامِ سُل، مورد بعدی گامِ ر ماژور هست. اگه اون الگوی گامهای ماژور رو از نُتِ ر ماژور شروع کنین به حرکت، میبینین که نُتِ فا و دو توی این گام دیز میخورن. به شکلی که میبینین جلوی گامِ ر ماژور توی عکس نشون داده شده که فا و دو دیز دارن.


دوستان یک پیشنهاد. تمامِ گام ها رو از دو ماژور، تا سی ماژور واسه خودتون بررسی کنین ببینین آیا همین دیز ها میشن یا نه. بقیه ی گام های این دایره رو هم بعدا خدمتتون توضیح میدم. آهسته آهسته همشو یاد میگیرین، نگران هیچی نباشین.


راستی، به دلیل اینکه شما با نُتِ پنجم اومدین و گام بعدی رو نوشتین، اسم این دایره هست: دایره ی پنجمین ها (Circle of Fifth).

 

سرفراز باشین و پیروز دوستای خوبم.


مباحث مرتبط:

شکل گیری گام ماژور، دیز دار (2)، Circle of Fifth

شکل گیری گام ماژور، دیز دار (3)، Circle of Fifth

نظرات 21 + ارسال نظر
Lidoma سه‌شنبه 8 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 12:11 ق.ظ http://lidomadl.com

سلام دوست من.وب زیبایی داری.اگه وقت کردی به وب منم سر بزن و نظرتو مطرح کن.

ممنون از حضور شما دوست عزیز، حتما سر میزنم مهربان

علیا سه‌شنبه 8 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 01:51 ب.ظ http://enjoyguitar.blogfa.com

سلام دوست عزیز!
وبلاگ خیلی خوبی داری!
خوش حال می شم به وبلاگ منم سر بزنی!
اگه خواستی تبادل لینک کنیم!!

سلام بر شما دوست عزیز. وبلاگ زیبایی دارین. در خدمت شما هستم.

علیا سه‌شنبه 8 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 04:50 ب.ظ

سلام دوست عزیز!!!
خیلی ممنون که به وبلاگم سر زدی ولینکم کردی!!
شمام لینک شدین!
موفق باشین!!

ممنون دوست خوبم. شاد باشی و سلامت همیشه

میس ِ سِپتآمبر شنبه 26 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 09:11 ب.ظ http://www.missseptember1.blogfa.com

فوق العاده توضیح دادین..استادم قبلا دقیقا همینجوری و با استفاده از این دایره توضیح داده بود ولی یادم رفته بود...حالا خیلی راحت فهمیدمش!

سلام دوست من.

خوشحالم که واستون مفید بوده. شاد باشین و سلامت

هنرجوی موسیقی شنبه 23 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 06:49 ب.ظ http://amazing20.persianblog.ir

وااااای من تابه حال وبلاگ به این خوبی ندیدم.....فقط تو این پست یه اشتباه تایپی شده که چند جا اتفاق افتاده....وقتی داشتین سل مازور رو توضیح میدادین گفتین فا ماژور است ولی فا دیز است..ممنونم...

ممنون دوست من، از دقت نظرت... حواسم نبوده
تصحیح شد.
به "دوست من، پیانو" خوش اومدی

رضا یکشنبه 21 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 11:50 ق.ظ

با سلام:
دوست عزیزم واقعا" مطابتون کامل و در عین حال شیوا و ساده (برای یادگیری) هستش.و با توجه به توضیحات ساده همراه شکل فهم مطالب رو بسیار راحت میکنه. امیدوارم بهترین اتفاقات براتون بیفته و اجر این زحماتتون رو به نحو احسن دریافت کنید. فقط خواستم تشکری کرده باشم
ارادتمند
رضا

سلام دوست مهربان

خوش آمدین به "دوست من، پیانو". ممنون از لطفِ شما و همراهی زیباتون دوست خوبم.

شاد باشین و سلامت آقا رضا

تاریست دوشنبه 21 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 06:23 ب.ظ

خیلی عالی توضیح میدید،نوازندگی و معلمی با هم فرق میکنند،و شما در هر دو بسیار عالی هستید،خیلی چیزا یاد گرفتم،مرسی

ممنون دوست خوبم

شما رو به وبسایتم دعوت میکنم: http://www.zareilearning.com

شاد باشین و سلامت

مژگان چهارشنبه 23 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 12:24 ب.ظ

ممنون از توضیحات عالی و روشنتون.

تشکر از حضور زیبای شما

امیر پنج‌شنبه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 01:16 ق.ظ http://facebook.com\prograph1

سلام
خدایی دمت گرم با آموزشی که دادی
داداش من خیلی از کتابا رو میخوندم ولی نمیدونم چرا اصلا متوجه نمیشدم (شاید من زیادی خنگم )
همین که تو آموزش خیلی عامیانه صحبت میکنی و شیرفهم میکنی باعث میشه کامل مطلب رو درک کنم .
شدم مخاطب درجه یک وبلاگت
خیلی دوس دارم باهات در ارتباط باشم ایشالا میام پیج فیس بوکت...

سلام. به وبلاگ "دوست من، پیانو" خوش اومدین

در خدمت شما هستم، خوشحالم که مفید بودن مطالب. میتونین مابقی مطالب رو در وبسایت http://www.zareileanring.com دنبال کنین، این وبلاگ خیلی وقته که دیگه بروزرسانی نمیشه دوست عزیز.

شاد باشین و سلامت

reyhaneh سه‌شنبه 28 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 01:36 ب.ظ

سلام
ببخشید استادم به من گفتن 12تا گام ماژور بنویسم ....شستی های سفید و نوشتم ولی برای شستی های سیاه گیر کردم خواهش میکنم کمکم کنید

سلام دوست من.

پاسخ سوالتون رو، به همراه توضیحات بیشتر در رابطه با گام ها می تونین از طریق لینک زیر دنبال کنین:

http://zareilearning.com/ShowPianoSubCategoryItems.aspx?id=2

شاد باشین و سلامت

رضا جمعه 7 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 01:13 ق.ظ

بسیار سپاسگزارم
توضیحات خیلی آموزنده ای بود
با زبان ساده و بسیار شیوا و روان

ممنونم دوست عزیز

شما رو به وبسایتم دعوت می کنم: http://zareilearning.com

فرهاد پنج‌شنبه 17 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 01:43 ب.ظ http://looovelse-violon.blogfa.com

واقعا عالی و کامل بود اطلاعاتتون،خیلی ممنون ازتون

ممنون دوست عزیز

شاد باشید

صبا سه‌شنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 11:27 ق.ظ

سلام
از آموزش قابل درکتون ممنونم.
من تازه به جمع شاگردان شما پیوستم
می خوام خودم یاد بگیرم بدون کلاس رفتن

سلام دوست من.
اینکه مصمم هستین عالی هست، اما حقیقتی وجود داره و اون این هست که بدون وجود یک استاد ممکن هست در مسیر دچار مشکل بشید. حتما برای چند دوره هم شده به یک استاد خوب مراجعه کنین تا اصول رو به خوبی متوجه بشین، مخصوصا اصول عملی پشت پیانو

شاد باشید و موفق

خسرو جمعه 22 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 05:11 ب.ظ

اقا دم شما گرم
خیلی مفید بود مطالبت
خیلی خوب توضیح میدی....

شاد باشی دوست عزیز

زمان جمعه 22 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 05:17 ب.ظ

آقا خدا بخیرت بده
من بلاخره تو این پست شما ، گام ها رو تونستم یاد بگیرم
واقعا دمت گرم

زنده باشی دوست عزیز

امیر حسین پنج‌شنبه 26 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 12:41 ق.ظ

تشکر فراواااااان

ممنون از شما دوست عزیز

منیره پنج‌شنبه 3 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 01:32 ق.ظ

سلام ببخشید میشه اطلاعاتی هم در خصوص گیتار بزارین

سلام دوست من. در وبسایت zareilearning.com میتونی آموزش گیتار رو مطالعه کنین.

مهدی چهارشنبه 6 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 01:15 ب.ظ http://تشکر

سلام دوست عزیز.بسیار ممنون بابت مطالب اموزندتون.خیلیییی خوشحال شدم وقتی گام رو به این شکل یاد گرفتم.سپاسگذارم.امیدوارم همیشه موفق باشین

ش سه‌شنبه 13 تیر‌ماه سال 1396 ساعت 09:39 ق.ظ

توضیحات خوبی بود ممنون

خسرو امید فرزانه پنج‌شنبه 18 آبان‌ماه سال 1396 ساعت 05:34 ب.ظ

سلام خسته نباشید عالی عای عای لطفا راهنمایی کنید دنبال مباحث رو ‌یاد بگیرم تا حرفه ای متشکرم

ماهان جمعه 26 دی‌ماه سال 1399 ساعت 08:45 ق.ظ

عالی بود عالیییییی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد