دوست من، پیانو

دوست من، پیانو

آموخته های من از نوازندگی پیانو
دوست من، پیانو

دوست من، پیانو

آموخته های من از نوازندگی پیانو

کاربرد کلید در یک قطعه موسیقی نوشته شده

سلام دوستان.


امروز درباره ی کلید میخوام صحبت هایی رو خدمت شما ارائه بدم. دقت داشته باشین که منظور ما از کلید همون Clef هست، و این مبحث با سرکلید (Key Signature) متفاوته. توی عکس زیر تفاوت این دو مشخص هست. 


1. Clef      2. Key Signature

 

سرکلید عامل مشخص کننده ی گام در قطعه هست، که بطور کامل در قسمت گام شناسی خدمت دوستان توضیحاتش خواهد گذشت.

 

به شکل کلی میشه گفت: کلید علامتی هست، که نام نُت ها رو مشخص میکنه. بعضی جاها گفته شده: کلید زیرایی، یعنی همون بسامد و فرکانس نُت ها رو مشخص میکنه، که درست هست البته، چون تفاوت نُت ها در بسامد و فرکانسشون هست، اما میشه گفت این تعریف یه مقدار گیج کننده میتونه باشه.

در پیانو نوازی، ما بصورت کلی با دو کلید بیشتر سروکار نداریم. "کلید سُل" و "کلید فا"، که با نام های کلید "تربل" و کلید "باس" هم شناخته میشن. به جدول زیر دقت کنین دوستان.


کلید

نام

نُت

محل عبور خط حامل از روی این کلید

 

 

کلید سل (تربل)

G4

خطی که وسط دایره کلید می‌باشد


 

 

کلید فا (باس)

F3

خطی که از بین دو نقطه می‌گذرد



اگر با ستون سوم مشکلی دارین دوستان خوبم، این پست رو ببینین لطفا عزیزان.

 

همونطور که در شکل زیر میبینین، از بین پنج خط حامل، این کلیدها رو روی خطوط خاصی می کشیم، که نشان دهنده ی نُتی هست که روی اون خط نشون داده میشه. یعنی برای کلید سُل روی خطوط حامل قسمت تربل، هر نُتی که روی خط دوم حامل (از پایین به بالا شمرده میشه) نوشته بشه، نُتِ سُل هست (G4)، و هر نُتی که روی خطی نوشته بشه که کلید فا روش کشیده شده باشه، نُتِ فا(F3) خواهد بود.



دوستان عزیزم، اگر شماره ها واستون گنگ هستن، حتما این پست رو مطالعه کنین.

 

با توجه به این دو کلید هست که می تونیم بقیه ی نُت های نوشته شده روی خطوط حامل رو بشناسیم. مثلا از شکل بالا، نُتی که دقیقا زیر نُتِ G4 نوشته شده باشه، میشه نُتِ قبل از سُل در الفبای موسیقی، که هست فا. و نُتی که بعد از نُتِ G4 نوشته شده باشه، میشه نُتِ بعدیش که هست لا. همین مسئله برای کلید فا و نُت های نوشته شده روی اون پنج خط (باس) صادق هست.


برای آلات موسیقی ای که گستره ی پوشش اکتاو کمتری دارن، فقط از خطوط حامل تربل استفاده میشه. اما چون پیانو گستره ی اکتاو زیادی داره، مجبور شدن از دو دسته خط حامل کنار هم استفاده کنن، که یکی واسه دست راست هست، و یکی برای دست چپ.



باید خدمت دوستای خوبم عرض کنم که بصورت کلی ما بیش از دو کلید داریم، که در تصویر زیر میتونین همشونو باهم ببینین:



اگر علاقه مند هستین که راجب کلید بیشتر بدونین، پیشنهاد میکنم که منبع این مقاله رو حتما مطالعه کنین. اطلاعات خوبی در زمینه ی سازهای مختلفی رو هم در اختیار شما عزیزان قرار میده. در آخرین تصویر، و این منبع، با کلماتی روبرو میشین مثل تنور، باریتون و غیره، که در مبحث تئوری موسیقی بیشتر با این مسائل آشنا خواهید شد.


شاد باشید و سلامت دوستان خوبم.

نظرات 1 + ارسال نظر
a پنج‌شنبه 13 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 09:22 ب.ظ

خیلی ممنونم از مطالب خوبی که گذاشتید

سلام، ممنون دوست عزیز

خوش آمدید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد