دوست من، پیانو

دوست من، پیانو

آموخته های من از نوازندگی پیانو
دوست من، پیانو

دوست من، پیانو

آموخته های من از نوازندگی پیانو

سرعت؟ یا صحت؟

سریع نواختن؟ یا درست نواختن؟!

 

سلام دوستان عزیز، و همراهان همیشگی.

 

ایمیلی دریافت کردم از یکی از همراهان وبلاگ، که پرسیده بودن چطور میشه سریع نواخت.

 

نظر عزیزان رو به چند نکنه جلب میکنم:

 

1- سریع نواختن شرط نیست، درست نواختن مهمه! اصرار نداشته باشین که از ابتدای کار هرچی قطعه هست رو سریع اجرا کنین، که بعدا به شدت پشیمون میشین!! مجبور خواهید بود برگردین عقب و اشتباهاتی که دارین رو، که شامل اجرای غلط قطعه و شکل غلط انگشتان و بدن هست رو دوباره تمرین کنین، که به شدت اذیتتون خواهد کرد. پس در مرحله ی اول درست اجرا کنین و آهسته، بعد روی سرعت خودتون کار کنین.


2- تمرین تمرین تمرین!!! هیچ پیانیستی از بدو تولد پیانست نبوده، با تمرین به درجات بالای هنر رسیده. این مسئله در همه ی زمینه ها هست و صادقه. پی باز هم: تمرین تمرین تمرین...

 

3- بهترین و مهم ترین کتابی که باید تمرین از روی اون صورت بگیره کتاب هانون هست. در این پست راجب این کتاب قبلا صحبت های کردم. ببینین دوستان، حتما از روی این کتاب باید تمرین کنین، ببینین: باید!!! این کتاب شامل تمرین هایی واسه تقویت انگشتان و همچنین افزایش سرعت شما هست. نکته خیلی خیلی مهم اینه که حتما باید تمرینات این کتاب رو با مترونوم انجام بدین، ببینین: حتما با مترونوم!! بهتون قول میدم که اگر بصورت اصولی از کتاب استفاده کنین، قبل از تمرین پنجم (که جمعا شصت تمرین هست) به جایی میرسین که باورتون نمیشه خودتون. میتونین این کتاب رو بصورت اینترنتی سفارش بدین و خریداری کنین، اگه کتاب فروشی های اطراف شما این کتاب رو ندارن. در انجام تمرینات کتاب هانون دقت به این نکات ضروریه:

1)      تمرین ها جوری طراحی شده که واسه هر دو دست هست. اول باید دست ها رو بصورت تکی تمرین داد، بعد باهم و با سرعت پایین، و بعد از اون سرعت رو کم کم، با استفاده از مترونوم افزایش داد. نه اینکه از اول گیر بدیم که الا و بلا من باید همشونو با سرعت بالا از همون اول اجرا کنم!!!

2)      بدون مترونوم این کتاب واقعا به دردتون نمیخوره!!! به اشتباه می افتین تا اینکه پیشرفت کنین!!

3)      دقت کنین که اجرا باید از آرنج شما باشه، نه از انتهای انگشت. یعنی اینکه ضربه با وزن دست روی انگشت پیاده سازی میشه، نه با خم کردم انگشت از بند آخر یا قبل از اون. باید کل وزن دست بیاد روی انگشت.

 

یک فیلم آموزشی از سایت YouTube رو اینجا قرار میدم واسه دیدن تمرین اول کتاب هانون. دقت کنین که میتونین اجرای بیشتر قطعات هانون رو از طریق سایت YouTube دنبال کنین. من سعی میکنم تمریناتش رو دانلود کنم و در سرور دیگه ای بگذارم که نیازی به فیلتر شکن نداشته باشه. (مملکته ما داریم؟؟!!!)


به امید پرواز همه دوستان در آسمان هنر...


مشاهده کلیپ تصویری در سایت YouTube

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد